Concerts
Don Quijote
Don Quijote
Artistic Director: José Carlos Martínez
Choreography: José Carlos Martínez (inspired by the versions of Marius Petipa and Alexander Gorski)
Music: Ludwig Minkus
Stage design: Ricardo Sánchez Cuerda
Figurines: Pedro Moreno
BOS – Bilbao Orkestra Sinfonikoa
DATES
- 02 June 2016 Arriaga Theater 20:00 h.
- 03 June 2016 Arriaga Theater 20:00 h.
- 04 June 2016 Arriaga Theater 19:00 h.
Venta de abonos, a partír del 24 de junio.
Venta de entradas, a partir del 16 de septiembre.
Meet here all the advantages of being BOS subscriber
The Arriaga Theatre, in collaboration with the BOS – Bilbao Orkestra Sinfonikoa, presents Don Quixote, by the Compañía Nacional de Danza, performed to a musical accompaniment by the BOS orchestra.
Together with Swan Lake, the Ballet Don Quixote, by Marius Petipa, was one of the most popular ballets in Russia, where it first opened in 1869 to a musical score by Ludwig Minkus. This colourful work broke away from the eerie world of supernatural or fairylike creatures of the classical 19th century ballets and brought ordinary people to the stage.
The libretto is based on an episode from the second volume of Don Quixote by Miguel de Cervantes (chapter XXI, “Continuing with the wedding of Camacho and other fine events …”), and the action focuses on the troublesome love between Quiteria and Basilio rather than on the adventures of Don Quixote and Sancho Panza.
The ballet was passed on from one generation to the next continually in Russia thanks to tradition and successive revisions, the most important of these being the work of Alexander Gorski in 1900.
The Compañía Nacional de Danza was founded in 1979 under the name of Ballet Nacional de España Clásico, and the first Director was Víctor Ullate. Today, the director José Carlos Martínez leads the Compañía Nacional de Danza project, promoting and disseminating the art of dance and the company’s extensive repertoire, reserving a large space for new Spanish creations, without neglecting the great contemporary choreographers, including pieces in other styles such as classic and neo-classical, whilst always taking care to encourage contemporary and avant-garde dance.
Calendar of Events
Related events
La sinfonía Del Nuevo Mundo
Place: Euskalduna Palace
Asociamos la Novena de Dvorák al intercambio entre culturas. Un compositor checo consagrado que es llamado a Nueva York para escribir la gran obra de música americana y que será traducida curiosamente por Erik Nielsen, un director americano que hizo el camino inverso. Tenga más de América o de Bohemia, lo cierto es que a Dvorák se le caían las melodías de las manos. Nuestro solista de piccolo, Néstor Sutil, nos ofrece el interesante concierto de Liebermann, y la mitología vasca está presente de la mano del Plenilunio de Guridi.
Erik Nielsen, director
Nestor Sutil, piccolo
I
JESÚS GURIDI (1886 – 1961)
Amaya, Plenilunio [Acto I, Escena IV]
Amaya, Ezpatadantza [Acto II, Escena IV]
LOWELL LIEBERMANN (1961)
Concierto para piccolo y orquesta Op. 50*
I. Andante comodo – Allegro
II. Adagio
III. Presto
Nestor Sutil, piccolo
II
ANTONIN DVORAK (1860 – 1911)
Sinfonía nº 9 en mi menor Op. 95 “Del Nuevo Mundo”
I. Adagio
II. Largo
III. Scherzo. Molto vivace
IV. Allegro con fuoco
*Primera vez por la BOS
Dur: 110’ (aprox.)
Cámara 5
Place: Euskalduna Palace
D. Shostakovich: Cuarteto para cuerdas nº 8 en do menor
Cuarteto de cuerda BOS
C. Cangelosy: Theatric nº 10
S. Reich: Music for piece of Wood
P.I. Tchaikovsky/D. Steinquest: Cascanueces
Ensemble de percusión BOS-EO
Bomsori y la Tercera de Brahms
Place: Euskalduna Palace
Debut en nuestra temporada de dos mujeres de fama creciente. La espectacular Bomsori se enfrenta al expresivo y muy cinematográfico concierto de Korngold, mientras que la estonia Kristiina Poska aborda, por una parte, una gran obra del repertorio, la Tercera de Brahms, un perfecto equilibrio entre solidez estructural e inspiración melódica, y por otra nos descubre Aegis (de nuevo los ecos mitológicos) de su compatriota Elis Hallik.
Kristiina Poska, directora
Bomsori, violín
I
ELIS HALLIK (1986)
Aegis*
ERICH W. KORNGOLD (1897 – 1957)
Concierto para violín y orquesta en Re Mayor Op. 35
I. Moderato nobile
II. Romance: Andante
Finale: Allegro assai vivace
Bomsori, violín
II
JOHANNES BRAHMS (1833 – 1897)
Sinfonía No. 3 en Fa Mayor Op. 90
I. Allegro con brio
II. Andante
III. Poco allegretto
IV. Allegro
*Primera vez por la BOS
Dur: 100’ (aprox.)
El relato de Ofelia
Place: Euskalduna Palace
El escritor Paul Griffiths tomó las 483 palabras que Shakespeare otorgó a Ofelia en Hamlet, y las usó para darle una nueva voz con la que contar su desdicha en la novela Let me tell you. Sobre ella, Hans Abrahamsen compuso una música estremecedora y que exige un virtuosismo extremo a la voz, todo un reto para Lauren Snouffer. La cantante americana ofrecerá también el lied con el que Mahler cierra su cuarta sinfonía, música que funciona como un bálsamo para la desgracia de Ofelia.
Elena Schwarz, directora
Lauren Snouffer, soprano
I
HANS ABRAHAMSEN (1952)
Let me tell you *
Parte 1
1. Let me tell you how it was
2. O but memory is not one but many
3. There was a time, I remember
Parte 2
4. Let me tell you how it is
5. Now I do not mind
Parte 3
6. I know you are there
7. I will go out now
Lauren Snouffer, soprano
II
GUSTAV MAHLER (1860 – 1911)
Sinfonía nº 4 en Sol Mayor
I. Allegro con brio
II. Andante
III. Poco allegretto
IV. Allegro
Lauren Snouffer, soprano
*Primera vez por la BOS
Dur: 110’ (aprox.)