Concerts
Teatro Arriaga. LOS NIBELUNGOS – La muerte de Sigfrido
Teatro Arriaga Antzokia Bilbao. 18:00 h.
CAST
Orchestra: Bilbao Orkestra Sinfonikoa – BOS.
Director: Nacho de Paz.
THE CRAZY 20s IN ARRIAGA
In 1924, Fritz Lang undertook one of his most ambitious film projects: Los nibelungos, inspired by the epic poem “The song of the Nibelungs” and comprised up of the films The death of Siegfried and The revenge of Kriemhild. Arriaga Theatre and the Bilbao Orkestra Sinfonikoa offer a special concert in which the BOS, conducted by Nacho de Paz, performs the music from the first of the two films in this project, The death of Siegfried (in the original “Siegfried Tod”), while the film is projected on a giant screen.
Larger than life, inspired by mediaeval Norse legends and enriched by the striking imagery of German expressionism, The death of Siegfried is a monumental performance. On presenting the story of Siegfried, Fritz Lang took full advantage of cinematic innovations and the creative vision of the artists of the production company Decla-Bioscop. The imposing trees, the treasure-filled caves, and the seventy-foot dragon were built to life-size scale in the studio’s workshops. Special effects technicians devised new formats and optical tricks when the perspective of the action was too immense to be reduced to the confines of a studio. The result – Siegfried – astounds, not only for re-narrating the intriguing 13th-century legend but also for the magical technical resources that brought it to life 700 years later.
Considered a masterpiece of German silent films, its soundtrack was composed by Gottfried Huppertz, whose music we were able to enjoy not long ago at the Arriaga in the concert-screening of Metropolis. His composition adds to the scenes as well as the characters. Barely three years after the centenary of its premiere, with the film restored and thanks to the recovery of the score preserved in the German Cinematex, we can now see this jewel of cinema on the big screen of Arriaga Theatre together with a live orchestra.
DATES
Venta de abonos, a partír del 24 de junio.
Venta de entradas, a partir del 16 de septiembre.
Meet here all the advantages of being BOS subscriber
Calendar of Events
Related events
La sinfonía Del Nuevo Mundo
Place: Euskalduna Palace
Asociamos la Novena de Dvorák al intercambio entre culturas. Un compositor checo consagrado que es llamado a Nueva York para escribir la gran obra de música americana y que será traducida curiosamente por Erik Nielsen, un director americano que hizo el camino inverso. Tenga más de América o de Bohemia, lo cierto es que a Dvorák se le caían las melodías de las manos. Nuestro solista de piccolo, Néstor Sutil, nos ofrece el interesante concierto de Liebermann, y la mitología vasca está presente de la mano del Plenilunio de Guridi.
Erik Nielsen, director
Nestor Sutil, piccolo
I
JESÚS GURIDI (1886 – 1961)
Amaya, Plenilunio [Acto I, Escena IV]
Amaya, Ezpatadantza [Acto II, Escena IV]
LOWELL LIEBERMANN (1961)
Concierto para piccolo y orquesta Op. 50*
I. Andante comodo – Allegro
II. Adagio
III. Presto
Nestor Sutil, piccolo
II
ANTONIN DVORAK (1860 – 1911)
Sinfonía nº 9 en mi menor Op. 95 “Del Nuevo Mundo”
I. Adagio
II. Largo
III. Scherzo. Molto vivace
IV. Allegro con fuoco
*Primera vez por la BOS
Dur: 110’ (aprox.)
Cámara 5
Place: Euskalduna Palace
D. Shostakovich: Cuarteto para cuerdas nº 8 en do menor
Cuarteto de cuerda BOS
C. Cangelosy: Theatric nº 10
S. Reich: Music for piece of Wood
P.I. Tchaikovsky/D. Steinquest: Cascanueces
Ensemble de percusión BOS-EO
Bomsori y la Tercera de Brahms
Place: Euskalduna Palace
Debut en nuestra temporada de dos mujeres de fama creciente. La espectacular Bomsori se enfrenta al expresivo y muy cinematográfico concierto de Korngold, mientras que la estonia Kristiina Poska aborda, por una parte, una gran obra del repertorio, la Tercera de Brahms, un perfecto equilibrio entre solidez estructural e inspiración melódica, y por otra nos descubre Aegis (de nuevo los ecos mitológicos) de su compatriota Elis Hallik.
Kristiina Poska, directora
Bomsori, violín
I
ELIS HALLIK (1986)
Aegis*
ERICH W. KORNGOLD (1897 – 1957)
Concierto para violín y orquesta en Re Mayor Op. 35
I. Moderato nobile
II. Romance: Andante
Finale: Allegro assai vivace
Bomsori, violín
II
JOHANNES BRAHMS (1833 – 1897)
Sinfonía No. 3 en Fa Mayor Op. 90
I. Allegro con brio
II. Andante
III. Poco allegretto
IV. Allegro
*Primera vez por la BOS
Dur: 100’ (aprox.)
El relato de Ofelia
Place: Euskalduna Palace
El escritor Paul Griffiths tomó las 483 palabras que Shakespeare otorgó a Ofelia en Hamlet, y las usó para darle una nueva voz con la que contar su desdicha en la novela Let me tell you. Sobre ella, Hans Abrahamsen compuso una música estremecedora y que exige un virtuosismo extremo a la voz, todo un reto para Lauren Snouffer. La cantante americana ofrecerá también el lied con el que Mahler cierra su cuarta sinfonía, música que funciona como un bálsamo para la desgracia de Ofelia.
Elena Schwarz, directora
Lauren Snouffer, soprano
I
HANS ABRAHAMSEN (1952)
Let me tell you *
Parte 1
1. Let me tell you how it was
2. O but memory is not one but many
3. There was a time, I remember
Parte 2
4. Let me tell you how it is
5. Now I do not mind
Parte 3
6. I know you are there
7. I will go out now
Lauren Snouffer, soprano
II
GUSTAV MAHLER (1860 – 1911)
Sinfonía nº 4 en Sol Mayor
I. Allegro con brio
II. Andante
III. Poco allegretto
IV. Allegro
Lauren Snouffer, soprano
*Primera vez por la BOS
Dur: 110’ (aprox.)