Kontzertuak

BOS 10


Euskalduna Jauregia.   19:30 h.

    • Mahler: 7. sinfonia mi minorrean (85’)

Eliahu Inbal, zuzendaria

GUSTAV MAHLER
(1860 – 1911) 7. sinfonia mi minorrean*

I. Langsam – Allegro
II. Nachtmusik I
III. Scherzo: Schattenhaft
IV. Nachtmusik II
V. Rondo-Finale

Lehenengo aldiz BOSek

2017ko otsailaren 16an, osteguna, eta 17an, ostirala. 19:30etan
Euskalduna Jauregia (Bilbao) Auditórium

GAUEKO ERRONDAK

Mahlerren Zazpigarren sinfonia izan da, hark konposatutakoen artean, gutxien ulertu denetako bat historian, edo zuzenean gaitzespen handiena izan duena. Baina, aldi berean, lan esperimental bat ere bada, XX. mendeko musikaren abiapuntuetako bat markatu zuena, hain zuzen ere. Kontuan hartu behar da estreinatu zen unean (1908), abangoardiako joerak hasiak zirela Vienako kaleak betetzen eta mehatxu egiten kultura erromantikoko hamarkada luzeen egonkortasunari. Muturreko apurtzailea izan ez bazen ere, Mahlerren modernotasun nahia erabateko erreferentzia izan zen sistema tonalaren krisiari irtenbide bat bilatzen zioten musikarientzat, Arnold Schoenbergengandik hasita, zeinak atsegin handiz parte hartu zuen sinfonia berriaren Vienako estreinaldian.

Alabaina, Mahlerrek hiriburuko talde kontserbadoreekin izan zituen liskarrak ez ziren Zazpigarren sinfoniarekin hasi, ezta gutxiagorik ere. Hofoper operako orkestrako zuzendari izendatu zutenean, 1897ko apirilaren 8an, Brahmsen heriotzaren dolualdian zegoen bete-betean Viena, eta, horrez gainera, antisemitismoa ziztu batean zabaltzen ari zen hirian, talde hartako kide bat (Karl Lueger) alkatetzan jartzeko punturaino. Mahler judu konbertitua izanik, bere erlijioak eragindako mesfidantza erantsi behar izan zion tradizioaren zaintzaileen presioari, nahiz eta, azkenik, ahalegin diplomatiko neketsuen ondoren, aurrera egin ahal izan zuen eta erabateko ahalmena lortu Operan. Mahlerren erreformak antzokiaren ohituretara zein errepertoriora zabaldu ziren, eta, poliki-poliki, ordura arte nagusi izandako opera italiar eta frantsesen lekuan lan aleman eta austriarrak agertzea lortu zuen. Jende asko kontra agertu bazen ere, Mahlerrek irmo eutsi zion bere uste sendoari: “Zuek, antzerkiko jendeak, tradizioa esaten diozuen hori, nagitasuna eta zabartasuna baino ez da”.

Sinfoniaren alorrean, Filarmonikoaren zuzendari zela, ezin izan zuen saihestu abonudunen gustu atzerakoia; baina, hala ere, ez zuen amore eman berrikuntzak sartzeko asmoari dagokionez. Mozart, Beethoven, Schubert, Schumann eta Brahmsek menderatzen zuten giro eroso hartan, Mahlerrek adorea izan zuen, esate baterako, Brucknerren hiru sinfonia estreinatzeko. Hori bai, bere lanak bere programetatik kanpo gelditu ziren, hasiera batean behintzat. Bigarren sinfoniaren Vienako estreinaldiak, 1899an, ez zuen lortu sinfonia horrek berak Liejan eta Munichen lortutako arrakasta, inondik ere; eta horretaz baliatu ziren komunikabide antisemitak, haren “ezintasun arranditsua” eta “benetakotasun falta zaratatsua, Mayerbeerrenarekin baino ezin konpara daitekeena”. Egia esan, XX. mendeko lehenengo hamarkadan ohikoak ziren Mahlerren musikari buruzko aipamen antisemitak. Rudolf Louisek, esaterako, honela idatzi zuen Munichen: “higuingarria iruditzen zait, juduen erara jarduten duelako. Hau da, hizkuntza musikal alemanaz mintzatzen da, baina azentua, doinua eta, bereziki, keinuak ekialdeko judu batenak dira, ekialdekoegiak”. Straussen poema sinfoniko ahaltsuek ez bezala, munduaren ikuspegi pesimista batek baldintzatzen du Mahlerren musika, baina herrikideak ez datoz bat ikuspegi horrekin. Gainera, Vienan aipatzen zen Mahalerren musika, Brahmsena ez bezala, ez zela egokitzen “Vienako paisaien edertasunera eta Vienako gizartearen zintzotasun bizigarrira”. Giro horretan, beste bi lanen Vienako estreinaldiek, Lehenengoa (1900) eta Laugarrena (1901), ez zuten patu hoberik izan.

Dena dela, gauzak zertxobait aldatzen hasiak ziren 1902an, Mahlerrek Krefelden (Renania iparraldeko hiri bat), musika garaikideko jaialdi batean, Hirugarrena eman zuzenean ezagutzera. Lan haren arrakastak oihartzuna izan zuen, eta, horrela, Europako orkestrei musikariaren sinfoniak interesatzen hasi zitzaizkien, eta ikusleek begirada berri batez begiratu zieten; hala, 1904ko abenduan Vienan egindako aurkezpenak ikusmin ordura arte ezezaguna sortu zuen, eta, gainera, oso aldeko harrera izan zuen. Oso garai ona zen Mahlerren bizitzan; baina ez bakarrik alderdi profesionalean, baita alderdi pertsonalean ere, izan ere, emaztearekiko harremana, Almarekikoa, oso une gozoan zegoen eta beren alabak (bigarrena jaio berria) osasuntsu zeuden.

Mahlerren barrenean, ordea, susmo ilunak mugitzen ari ziren. 1904. urteko udan osatu zituen Maierniggen (leku baketsu bat, Wörther aintziraren alboan, Klagenfurtetik oso hurbil) Seigarren sinfoniaren partitura, baita Hildako haurren abestiak partitura ere; lan fatalistak eta ezkorrak dira, inondik ere, kontzientziaren bazter ilunenak arakatzen baitituzte. Gaur egun misterio bat da oraindik –eta asko eta asko idatzi da horri buruz— zerk bultzatu zuen Mahler une horretan musika hori osatzera; eta uda horretan bertan hasi zen, halaber, Zazpigarren sinfonia idazten. Are gehiago, Vienara iritsi aurretik, amaituta zituen bi nokturnoak (Nachtmusik), hain zuen ere, lanari izenburua eta izaera emango diotenak. Ez da ahaztu behar Mahlerrek lan asko egiten zuela zuzendari gisa, horrenbeste ezen udako oporraldietan baino ezin zuen musika idatzi; sinfoniaren gainerako parteek, beraz, 1905. urteko uztail eta abuztura arte itxaron behar izan zuten. Hasieran zalantzak bazituen ere, lau aste nahikoa izan zituen osatzeko, eta amaitu zuenean honela idatzi zion Guido Adlerri: “Septima mea finita est. Credo hoc opus faustenatum et bene gestum”.

Bien bitartean, Vienan bizi-bizi jarraitzen dute Mahlerren jarraitzaileen eta kontrakoen arteko eztabaidek. 1905eko abenduan Bosgarrena estreinatu zen Vienan; Schoenbergek eta haren dizipuluek goraipatu egin zuten, baina komunikabide kontserbadoreek gaitzetsi egin zuten, eta “hileta txantxa” bat zela esatera ere iritsi ziren. Seigarrenaren hasiera ez zen hobea izan. Arazoak gero eta handiagoak ziren, eta, zenbait gertaeraren ondorioz, Mahlerrek Operatik atera behar izan zuen, 1907. urtearen amaieran; beraz, Zazpigarrena Pragan estreinatu zenean (1908ko iraila), oso ahulak ziren musikagileak Vienarekin zituen loturak. Almak bere Oroitzapenetan dio Berg, Bodanzky eta Klempererrek lagundu ziotela Mahlerri, beste hainbatekin batera, partituraren azken aldaketekin. Gauzak horrela, estreinaldiaren aurreko egunak oso gogorrak izan ziren, eta nerbioek eragin handia izan zuten haren osasunean. “Neka-neka eginda zegoen (…) Ohean etzanda hartu ninduen; oso urduri zegoen, gaixoturik ia. Partituraz beteta zuen gela, orkestra ahotsekin. Dena aldatzen zuen, errukirik gabe, baina ez konposizioari zegokiona, baizik eta instrumentazioari zegokiona. Bosgarrena idatzi zuenetik, ez zen bere buruarekin pozik gelditzen”. Hori guztia kontuan hartuta, ezin esan liteke estreinaldia porrota izan zenik, baina Almak berak zioen entzuleen txaloak gehiago zirela musikagilearen ospeak eraginak, lana benetan ulertu izanaren ondorioa baino. Eta, hala, 1909. urtearen amaieran hiriburuan ezagutzera eman zenean, haren zaleek gogo beroz hartu bazuten ere, Zazpigarrena sinfonia berehala gelditu zen besteen itzalean.

Mahlerrekin gertatu ohi den moduan, sinfonia berriak espekulazio, interpretazio eta irakurketa ugari eragin zituen, musikaz kanpoko ondorioak bilatu nahian; baina, kasu honetan, ez daude inondik ere agerian. Musikagileak apenas egiten zuen Zazpigarren sinfoniaren erreferentziarik bere gutunetan. Gainera, ahotsik ezak (Bosgarrenarekin eta Seigarrenarekin gune guztiz instrumentala osatzen du gorputz sinfonikoaren barruan) aureola are zuhurrago eta abstraktuagoa ematen dio musikari. Alabaina, zilegi da ulertzea haren osaerak, Mahlerren sinfonia guztien erara, adierazpen intimo baten premiari erantzuten diola:

“Nire sinfoniek sakontasunez lantzen dute nire bizitzaren edukia; horien barruan sartu ditut nire esperientziak eta oinazeak, egia eta fantasia hotsetan. Nire baitan, sortzea eta bizitzea estu lotuta daude… Eta gizakiek pentsatzen dute oraindik ere natura azalean dagoela”.

Almak adierazi zuenez, Mahlerrek Eichendorffen poesiaren ikuspenak izan zituen Nokturnoak osatu zituenean; baina, hala ere, ez du programa aitorturik. Badakigu tradizioz sinfoniari (Gauaren abestia) eta haren mugimenduei (Gaueko erronda lehenarentzat, Gaueko ahotsak erdikoentzat, eta Goizez bosgarrenarentzat) emandako izenak ez dagozkiola Mahlerri; beraz, zaila da programari lotuta interpretatzea. Egia esan, ematen digun arrasto bakarra sinfoniaren arkitekturari dagokiona da: “Hiru atal gautarrak; egun handia, Finalean; eta multzoaren oinarri gisa, lehenengo mugimendua”. Ez dago inolako zalantzarik erdiko hiru mugimenduetan pilatu duela Mahlerrek sinfoniaren tentsioa; hori dela eta, nolabaiteko simetria formala hartzen du, etorkizuneko lan askotan ondorioak izan zituena, besteak beste, Bartóken Bosgarren kuartetoa.

Mahlerren eskemaren arabera, hasierako mugimenduak jarduten du sinfonia osoaren oinarri gisa. Adornoren ustez, eraikuntza enfatikoa gorabehera, Langsam. Nicht Schleppend – Allegro Risoluto, ma non troppo honek, Malherrek ordura arte idatzitako musika loretsuenetako bat jasotzen du. Misteriozko giroa duen sarreraren ondoren –tenorhornaren esku utzitako doinuarekin–, hainbat esperimentazio harmonikori (garai hartarako oso desafiatzaile ziren laudunen gaineko akordeak daude) bidea errazten dioten hiru gai elkarren desberdinen gainean eraikitako erakusketak daude, zeinak eskaintzen duten, aldi berean, material mamitsua, garapenari, berrerakusketari eta koda indartsuari oinarriak jarri ahal izateko. Bigarren mugimendua osatzeko, Nachtmusik izenekoen artean lehenengoa, Rembrandten Gaueko erronda olio pinturan inspiratu zen Mahler. Musikak martxa forma hartzen du, giro oniriko eta fantastiko batean, zeinetan ihesak egiten dituen bi trio kontrastez beteetara.

Scherzoa (Schattenhaft), musikagilearen hunkigarrienetako bat, sekulakoa da bere disonantzia basatietan, bere izaera deabruzkoan, bere ezaugarri fantasmagorikoetan. Ordainetan, bigarren Nachtmusikek lasaitasuna berreskuratzen du, eta ahalmen handia ematen die gitarrari eta mandolinari, zeinak nabarmentzen diren beste mugimenduetan baino laburragoa den musika-tresna zerrendaren gainetik. Bruno Walterrek modu berezian goresten du Nokturno hau, eta hala adierazten du musikagileari idatzitako gutunetako batean: “Doinu-pasarte eder eta baretsuenak entzuten direnean ere, Zazpigarren sinfoniaren laugarren mugimenduan adibidez, antzematen da zein arima izugarri gartsua itxuraldatu den hemen, hain baretasun gozoa islatzeko. Egiaz ez dago pasioz beteriko arima batetik sortzen den edertasun bare hau baino gauza ederragorik, eta ez dago barne-bakera iristen jakin duen arima baten pasioa baino gauza hunkigarriagorik”.

Amaierako mugimendu biziki alaia, Mahlerren “egun handia”, sinfoniaren hasieratik beretik da bost mugimenduetan eztabaidagarriena eta harrigarriena. Lehenengo jarraitzaileentzat eguzki-alaitasuna adierazten du, bizitzaren baieztapen gorena. Schoenberg eta, ondoren, Boulez itsututa agertzen dira. Adornok ez du ulertzen Finale horren optimismoa; antzertiko antzezpena iruditzen zaio: “bertako goraguneak hondamena dakarte beren baitan”. Marc Vignali iruzurra iruditzen zaio; Karl Shumannek orkestra efektuen laburpen ausarta ikusi zuen horretan; Constantin Florosek Nietzscheren Betiereko itzulerarekin lotu zuen. Errondo gisa, mugimenduaren forma aurretik dago definitua, zortzi ritornellorekin definituta egon ere, zeinen tartean Leharren (Alargun alaia) eta Wagnerren (Nurembergeko maisu kantariak) aipu berezietarako lekua dagoen. Etengabeko modulazioen eta gai aldaketa handien artean, zenbaitetan kontrapuntura ere jotzen du (beti presente dagoen iraganaren erreferentzia gisa), eta gaueko zalantzak eta itzalak argituta, Finalea nortasun adierazpen berri bat da, zeinetan Mahlerrek, Philippe Chamouardek adierazi bezala, bizitza hobe baten itxaropenaren eta konfiantzaren alde egin lezakeen, besterik gabe.

 

Asier Vallejo Ugarte

DATAK

  • 16 otsaila 2017       Euskalduna Jauregia      19:30 h. Sarrerak Erosi
  • 17 otsaila 2017       Euskalduna Jauregia      19:30 h. Sarrerak Erosi

Ezagutu hemen harpidedunak BOS izatea abantaila guztiak

ELIAHU INBAL

Zuzendaria

Nacido en Israel, Eliahu Inbal empezó sus estudios en  la Academia de Jerusalem, prosiguiendo luego en París, Hilversum y Siena con Franco Ferrara y Sergiu Celibidache. Ganó a los 26 años el Primer Premio en el Concurso de Dirección Cantelli.

Desde 1974 a 1990, el Mº Inbal fue Director de Música de la Orquesta Sinfónica de la Radio de Frankfurt, siendo nombrado Director Honorario en 1995. Desde ese mismo año hasta 2001, fue Director Titular de la Orquesta Sinfónica Nacional  de la Rai Torino, y en 2001 fue nombrado Director de Música de la Orquesta Sinfónica de Berlín tras haberla dirigido desde 1992.

En Enero 2007, Eliahu Inbal fue nombrado nuevamente Director de Música del Teatro La Fenice de Venecia, tras haber desempeñado dicho cargo desde 1984 a 1987. Fue nombrado Director Titular de la Orquesta Metropolitana de Tokyo en Abril 2008, siendo también, desde la temporada 2009/10, Director Titular de la Filarmónica Checa.

Fue galardonado por el Gobierno Francés como “Officier des Arts et des Lettres” (1990) y recibió la Medalla de Oro de Viena (2002), la Medalla Goethe de Frankfurt, así como la Orden al Mérito de la República Federal de Alemania en 2006.

Info covid

Gertakarien egutegia

Al
As
Az
Og
Or
La
Ig

Erlazionatutako ekitaldiak

Denboraldia 2023-2024
18 - 19
Api
2024
>Pahud eta Mahlerren 5. sinfonia

Pahud eta Mahlerren 5. sinfonia

Lekua: Euskalduna Jauregia

Emmauel Pahud aspaldi kokatu zen txirularen esparruko gailurrean. Bere ibilbidean ziztu bizian gertatu da dena 22 urte zituela Berlingo Filarmonikoan bakarlari-plaza lortu zuenetik; bera zuzenean entzun dutenek diote bere musika amasaren luzapena bezalakoa dela. Zuzendari-titular gisa egindako ibilbideari agur esaten hasteko, Erik Nielsenek Mahlerren S. sinfonía eskainiko digu, eta haren gailurrez, haranez eta adagietto ederraz gozatuko dugu.

Abono:

XX Century Classics


Erik Nielsen, zuzendaria
Emmanuel Pahud, flauta


I

CARL NIELSEN (1865 – 1931)

Kontzertua flauta eta orkestrarako*

I. Allegro moderato
II. W. A. Mozart: Andante,flautarako Do Maiorrean, K. 315
III. Allegretto

Emmanuel Pahud, flauta

II

GUSTAV MAHLER (1860 – 1911)

5. sinfonia do sostenitu minorrean

I. Trauermarsch
II. Sturmisch bewegt
III. Scherzo: Kraftig, nicht zu schnell
IV. Adagietto
V. Rondo – Finale

*Carl Nielsenen kontzertua flauta eta orkestrarako bi mugimenduen artean Wolfgang Amadeus Mozarten andante flauta eta orkestrarako Do Maiorrean, K. 315 joko da.

Informazioa eta sarrerak
Denboraldia 2023-2024
25 - 26
Api
2024
>Erik Nielsenek Heroi bizitza bat zuzenduko du

Erik Nielsenek Heroi bizitza bat zuzenduko du

Lekua: Euskalduna Jauregia

Ein He/denleben zuzendari-lana da. Richard Straussek berak zuzendu zuen lehen emanaldian; hala ere, beste zuzendari handi bati eskainita zegoen, Mengelberg zuzendariari eta Concertgebouweko orkestrari, hain zuzen ere. Nielsenek poema sinfoniko izugarri hau aukeratu du titular gisa denboraldi honetan emango duen azken kontzerturako. Programa osatzeko, Schönberg eta Saint-Saëns musikagileen beste bi pieza ezagun izango ditugu entzungai, eta aipatzekoa da Alexandre Kantorow karismadunaren presentzia.


Charla preconcierto
2024/04/26 • 18:00 • Euskalduna. 5H Aretoa Terraza


Erik Nielsen, zuzendaria
Alexandre Kantorow, pianoa


I

ARNOLD SCHOENBERG (1874 – 1951)

Bost pieza orkestrarako Op. 16 (1949 berr.) *

I. Vorgefühle
II. Vergangenes
III. Farben
IV. Peripetie
V. Das obligate Rezitativ

CAMILLE SAINT-SAËNS (1835 – 1921)

5. kontzertua piano eta orkestrarako Fa Maiorrean Op. 103 “Egiptoarra”*

I. Allegro animato
II. Andante
III. Molto allegro

II

RICHARD STRAUSS (1864 – 1949)

Ein Heldenleben Op. 40

Heroia[Der Held] (attacca)
Heroiaren aurkariak [Des Helden Widersacher] (attacca)
Heroiaren bataila-eremua [Des Helden Walstatt ] (attacca)
Heroiaren bake lanak [Des Helden Friedenswerke] (attacca)
Erretiora mundutik eta heroiaren gailurra [Des Helden Weltflucht und Vollendung]

Informazioa eta sarrerak
Denboraldia 2023-2024
29
Api
2024
>Cámara 08

Cámara 08

Lekua: Euskalduna Jauregia

A. Schnittke: Boskotea pianoarekin
BOSen boskotea pianoarekin

A. Schnittke: Moz’ Art à la Haydn
BOSen hari-ensemblea

W. A. Mozart: Ziri musikal bat, KV 522
BOSen hari eta haize ensemblea

Informazioa eta sarrerak
04
Mai
2024
>Mozartland

Mozartland

Lekua: Euskalduna Jauregia • 0B Aretoa

Kontzertua familian
Princep Totilau + Cuarteto BOS, konpainia
Wolfgang Amadeus Mozart, musika
Pol Requesens, moldaketak

Bilbao Orkestra Sinfonikoa

­2 urtetik aurrera

PREZIOAK:
Orokorra 10 €
BOSaren abonatuak* 9 €
* Abonatuentzako deskontudun erosketak webguneko “eremu pertsonalean” edo leihatilan baino ezin dira egin.

“Mozartland” kontzertu-ikuskizun bat da, publikoa gonbidatzen duena Mozart txikiaren eta bere arreba Nannerlen jolas gelan esertzera, hezur-haragizko bi haurrek interpretatuta. Han, musikagilearen zuzeneko musikarekin, harizko eta txirulazko laukote baten eskutik, hiru aktorek maskarekin antzezten dituzte Salzburgoko jenio txikia gehien dibertitu zuten ipuin herrikoiak: igela, printzesa, erregea, txanogorritxoa, otsoa, amona, Hansel eta Grettel, sorgina eta Bremengo musikariak.

Bere jokoarekin, Mozart bi anaiak ipuinetako istorioak eta protagonistak edertasun, egia eta ontasun bihurtzen saiatuko dira, urte batzuk geroago Wolfgangek bere musikarekin egingo zuen bezala.

Sarrerak 2023ko abenduaren 1etik aurrera jarriko dira salgai.
Garrantzitsua: ­aretora ­sartu­ nahi duten ­persona ­guztiek­ (adina edozein dela ere) ­dagokien ­sarrera ­aurkeztu ­behar ­dute.

Informazioa eta sarrerak