Kontzertuak

BOS DENBORALDIA 3-2009-2010

Musika eta pintura


Euskalduna Jauregia.   20:00 h.

W.A. Mozart: La flauta mágica, obertura
G. Erkoreka: Tres sonetos de Michelangelo (estreno absoluto. Convenio BOS-Fundacion Autor)
J.S. Bach: Cantata BWV 54, “Widerstehe doch der Sünde”
P. Hindemith: Mathis der Maler, sinfonía

Carlos Mena, kontratenorra/contratenor
Günter Neuhold, zuzendaria/director

DATAK

  • 12 azaroa 2009       Euskalduna Jauregia      20:00 h.
  • 13 azaroa 2009       Euskalduna Jauregia      20:00 h.

Ezagutu hemen harpidedunak BOS izatea abantaila guztiak

J.A.Z.

GABRIEL ERKOREKAREN LAN BATEN ESTREINALDIA

BOSen kontzertu honetan, Gabriel Erkoreka konpositore bilbotarraren “Michelangeloren hiru soneto” lana estreinatuko da, Carlos Mena kontratenorra bakarlari lanetan arituko delarik. Erkoreka musikariaren lanak hainbat lekutan jo izan dira: Veneziako Biennalen, Vienako Musikvereinen, Londresko Sputh Bank Centre, ICA eta Wignore Hallen, Manchester eta Hong Kongeko ISCM World Music Daysen, Amsterdamen, Tokion, Sidneyko Musika Berrien Jaialdian, Finlandian, Madrilen, Bilbon, Donostian, Valentzian, Parisen, Erroman eta abar. 2001ean, Royal Academy of Music (ARAM) akademiako ohorezko bazkide izendatu zuten, eta orkestrazio eskolak eman zituen bertan. Gaur egun, Londresen bizi da eta konposizioko irakaslea da MUSIKENE – Euskadiko Musikako Goi Kontserbatorioan. Bere lanak CDtan editatu dira hainbat disko-etxeren bitartez, eta, gainera, Europako zenbait hiritako enpresen enkarguak jaso ditu.

Gaurko kontzertuari hasiera emateko, “Txirula magikoa” lanaren obertura entzungo dugu. Lan hori W. A. Mozarten azken opera da, 1791n idatzia. Pieza honi buruz azaldu izan den bezala, sarrerako adagio motelarekin eta ondorengo allegroarekin, konpositoreak obertura frantziarraren tradizioari eutsi zion, besteak beste, Stefan Kunzek azaltzen duen bezala. Badirudi oberturako hasierako lehenengo hiru akordeek esanahi mistikoren bat dutela ordena masonikoan, eta, gainera, oinarrizko tonalitatea finkatzen dute, aldi bereko ibilbidea eginez (Mi bemol, Sol eta Si bemol goranzko tritonua). Obertura, oro har, operaren beraren adibidea da. Mozartek triskantzak egin zituen proposamenen estilo estandarretan: modu ilunean hasten da, ondoren allegro biziari ekiten dio, eta brassier kezkagarri batera bueltatzen da gero; horrek guztiak itxura “frantsesa” ematen dio lanari, baina, gero, erabateko garapen sinfonikoa eta zenbait errepikapen jartzen dira abian. Kunzek dioenez, fugaren prozeduraren “ideia poetikoak” lanaren ekintzaren ideiarekiko lotura finkatzen du oberturako allegroan, eta aldez aurretik ezarritako ordena nagusi baten barruan sartzen den probaren garapenaren agerpen musikal autonomoki hedatutzat har daiteke. Beste musikologo batzuek, aldiz, azaltzen dute gaia fugaz eta urduritasunez beteta dagoela, eta sinkopatua dela, nahiz eta gainerako atal guztiak ederrak eta biziak izan. Agerpen-eszenarekin guztiz bat datorren pieza da.
Migel Anjel Buonarrotiren Hiru Sonetoak lana “arte larriaren eredu bikaina da; indar sortzailez beteta dago, eta indar hori elkarren aurkako elementuen oposizio izugarriaren menpe dago”, Gabriel Erkorekak dioenez. Egileak berak dioenez, oposizio hori oso kontuan hartu zuen, “Michelangeloren Hiru Sonetoak” lanaren egitura eta diskurtsoa lantzeko orduan. Lanak etenik gabe jotzen diren bost atal ditu, eta aukeratutako hiru sonetoei dagozkien atalak elkar lotuta daude, orkestra bidezko bi interludio txikiren bitartez.

Gero, Michelangeloren talentu artistikotik sortutako zenbait soneto musikarako idatzi izan dituzte konpositore batzuek; besteak beste, Benjamin Brittenek. Erkorekak egindako hiruei dagokienez, Bilbao Orkestra Sinfonikoaren eta Autor Fundazioaren (AEOS hitzarmena) enkarguz sortutako konposizioa da. Pieza hauei buruz, egileak dio kantatutako hiru atalen konposizio-elementuek paralelismoak dituztela Migel Anjelen talentutik sortutako Arteekin. “Beraz, lehenengo Sonetoko musikak Eskultura sinbolizatzen du, dentsitate eta bolumen aldaketak erabiliz horretarako; izan ere, harien gorputz homogeneoa –ia marmolezkoa ere bada– perkusio metalikoen bidez lantzen da. Bigarrenaren gaia Pintura da, eta, bertan, haize-instrumentuen kolore desberdindua nabarmentzen da, perspektiba-tekniken itzulpen musikala eginez (besteak beste, eskortzoa erabiliz). Azkenik, hirugarren Sonetoa Arkitekturaren gaiarekin dago lotuta, eta, bertan, oihartzun eta erreberberazio efektuak agertzen dira, bai eta egitura simetrikoak ere, non dinamikak eta erregistroak muturreraino baitaude tenkatuta. Bi interludioak, berriz, maitasunaren eta heriotzaren gai handiei buruzko hausnarketetan oinarritzen dira; gaiok bere Soneto eta Epitafioetan daude jasota”.

Lanaren instrumentazioak bi cornetto errenazentista ditu, eta tresna horiek solasean aritzen dira kontratenorrarekin, euren soinua eta giza ahotsarena oso-oso antzekoak dira eta. Modu horretan, orkestraren fisonomia aldatu egiten da, eta elkarren artean desberdinak eta urrunekoak diren bi denbora-testuinguru batera agertzen dira, Gabriel Erkorekak azaltzen duenez.
           
Widerstehe doch der Sünde (“Gogor egin, beraz, bekatuari”) kantatak bi aria eta errezitatibo bat ditu. Antza denez, konposizio hau 1714an idatzi zuen J. S. Bachek, garizumako hirugarren igandea ospatzeko (liturgia luteranoaren arabera, “Oculi” deitzen zaio). Hala ere, pieza hau beste batzuetan ere erabili izan da. Bakarlarirako (kontraltoa edo kontratenorra) kantata labur bat da. Daniel S. Vega Cernudak idatzi zuen moduan, hasierako aria oso pieza interesgarria da; izan ere, “esanahitik bertatik, interpretazio eztabaidagarriak sorrarazi ditu”. Albert Schweitzerren iritziz, lan honek garai bat markatu zuen musikaren historian, zeren eta, besteak beste, zazpiko akordetik hasten da. Zenbait adituk azalpen mamitsuak eman izan dituzte, baina, Vega Cernudak azaltzen duenez, “eurek esan nahi dutena da ebanjelioak bekatuaren fruituei buruz dioena azaldu nahi duela lan honek, hau da, kanpotik ederrak direla”.

Errezitatiboak soinuzko espazioa zeharkatzen du, eta “Grab” (hilobia) hitzak tesitura sakona ematen dio kontraltoari edo kontratenorrari. Biolinak, biola, continuuma eta ahotsa elkartu egiten dira amaierako arian: “aberastasun kontrapuntistiko handiko lauko kontzertantea da”.

Mathis der Maler (Matias margolaria) opera 1934-35. urteen artean idatzi zuen Paul Hindemithek. Lan horretan, XVI. mendeko Mathias Grünewald margolari alemaniarraren gaia eszenaratzen zen (besteak beste, margolari horrek aldareetarako zenbait figura egin zituen). Naziek ez zuten baimenik eman opera hau Alemanian interpretatzeko, eta, azkenik, 1938an estreinatu zen, Zürichen (Suitza). Azaldutako legez, bien bitartean, Hindemithek opera horretako hiru eszena atera eta hiru mugimenduko sinfonia bat egin zuen. Hori horrela, sinfonia honetako mugimenduek Grünewaldek Isenheimen egin zuen erretaulako panelen izenak dituzte (erretaula Colmarreko Museoan geratu zen gero, François-René Tranchefortek azaltzen duen bezala). Sinfonia Berlinen estreinatu zen, 1934an.

Lanak, hariaz eta perkusioaz gain, biko zurak, lau tronpa, bi tronpeta, hiru tronboi eta tuba bat ere badaramatza.

Lehenengo mugimendua “Aingeruen kontzertua” (“Elgenkonzert”) da; preludio hori sarrera motel eta lasai batekin hasten da, eta, ondoren, sonataren atal nagusia dator, nabarmen animatuta. Sol maiorreko akordearen sarrerak soinu misteriotsua dauka; izan ere, pieza horren hiru notetatik (sol, si eta re), bi (sol eta re) hari-instrumentuei dagozkien harietakoak dira (barkatu erredundantzia). Mugimendu honek 4 gai ditu. Lehenengoa tronboien esku dago, tempus perfectus (3×3) erako egitura bateko cantus firmus gisa, eta Es sungen drei Engel (Hiru aingeru kantuan) antzinako koral alemaniarraren aipua da. Laugarren eta azken gaia aurrekoak baino erritmikoagoa da, eta txirulak aurkezten du.

Bigarren mugimendua “Meza hilobian” (Grablegung) deitzen da. Operako zazpigarren koadroko bi eszena ditu, eta bi mugimenduz dago osatuta. Lehenengoa txirularen sarrerarekin moteltzen da, baina, segundo gutxi geroago, indarra hartzen du, tronpeta sartzen denean eta harien pizzicatoak erantzun egiten dionean. Doinu horiei txirula gehitzen zaie, eta mugimendua bere gorenera heltzen da. Aiene goibel bat ere badago (“Sehr Langsam”), oso geldoa, non oboeak eta txirulak, pizzicato erako laguntzarekin, mantendu egiten baitute tristura hori, dena lasai amaitzen den arren.

Hirugarren mugimendua “San Antonioren tentazioak” (Versuchung des heiligen Antonius) da. Hasierako operako seigarren koadroan eszena onirikoa ikus zitekeen; bertan, Mathias Grünewaldek amets egiten zuen bera San Antonio zela eta demonioek torturatu egiten zutela.  San Antonio tentatua edo, areago, torturatua erakusten duen taularekin dago erlazionatuta. Errezitatibo dramatiko handia dago (Sehr Langsam, frei im Zeitmas). Gero, Hindemithek Erdi Aroko beste melodia bat aipatzen du, San Tomas Aquinokoak konposatutako hitzetan oinarrituta: Lauda, Sion, salvatorem. Azkenik, harien ostean, zurek melodia hau iradokitzen dute, atalaren amaieran. Aleluya batek ematen dio amaiera lanari, modu bizi eta loriatsuan.

J.A.Z.

 

Carlos Mena, Kontratenorra

Vitoria-Gasteizen jaio zen (1971), eta Basileako (Suitza) Schola Cantorum Basiliensisen jaso zuen prestakuntza, R. Levitt eta R. Jacobs maisuekin.

Besteak beste, areto hauetan abestu du: Vienako Konzerthaus, Buenos Aireseko Teatro Colón, New Yorkeko METeko Alice Tully Hall, Washintongo Kennedy Center, Tokioko Suntory Hall eta Opera City Hall, Osaka Symphony Hall, Sydney Opera House, Concert Hall de Melbourne…

Paper hauek interpretatu ditu: Händelen “Radamisto” (Radamistoren rola), Salzburgoko Felsenreitschul, Dortmund Konzerthaus, Vienako Musikverein eta Amsterdamgo Concertgebouwen; Salzburgoko Jaialdiaren produkzioan, Monteverdiren “Orfeo” (Speranza), Innsbruck Festwoche eta Berlingo Staatsoperren; Händelen “Il Trionfo” (Disingannoren rola), Salzburgoko Grosses Festspielhausen; J. Cageren “Europera 5”, Flandeseko Jaialdian; Brittenen “A Midsummer Night’s Dream” (Oberon), Madrilgo Errege Antzokian; Mozarten “Ascanio in Alba” (Ascanio), Londreseko Barbican Centerren; Sanchez-Verdúren “Viaje a Simorgh”, Madrilgo Errege Antzokian, eta Brittenen “Death in Venice” (Apollo), Bartzelonako Liceun.

Grabatu dituen errezitaldiek sari ugari jaso dituzte: Urrezko Diapasoia, 2002an; “CD Compact” 2004, “Internet Classical Award 2004”, Gramophonen “Editor’s Choice”, Repertoireren “10”, Le Monderen “Choc” eta Scherzoko Bikaina.

Oso garai desberdinetako lau lan batzen dituen delicatessen musikal handia; lan horien artean hainbat eta hainbat erlazio ezar daitezke. Matias margolaria lanak, Hindemithen maisulanak, Matthias Grünewalden Isenheimgo aldareko margolanetan inspiratutakoak, erreformismoaren ideia bat konpartitzen du Mozartekin, eta Erkorekarekin, berriz, bi margolari handiren lanaren ikuspegi musikala. Bachen kantatak, Hindemithentzat inspirazio-iturri etengabea zenak, osatzen du egitarau biribil hau.

Info covid

Gertakarien egutegia

Al
As
Az
Og
Or
La
Ig

Erlazionatutako ekitaldiak

Denboraldia 2023-2024
18 - 19
Api
2024
>Pahud eta Mahlerren 5. sinfonia

Pahud eta Mahlerren 5. sinfonia

Lekua: Euskalduna Jauregia

Emmauel Pahud aspaldi kokatu zen txirularen esparruko gailurrean. Bere ibilbidean ziztu bizian gertatu da dena 22 urte zituela Berlingo Filarmonikoan bakarlari-plaza lortu zuenetik; bera zuzenean entzun dutenek diote bere musika amasaren luzapena bezalakoa dela. Zuzendari-titular gisa egindako ibilbideari agur esaten hasteko, Erik Nielsenek Mahlerren S. sinfonía eskainiko digu, eta haren gailurrez, haranez eta adagietto ederraz gozatuko dugu.

Abono:

XX Century Classics


Erik Nielsen, zuzendaria
Emmanuel Pahud, flauta


I

CARL NIELSEN (1865 – 1931)

Kontzertua flauta eta orkestrarako*

I. Allegro moderato
II. W. A. Mozart: Andante,flautarako Do Maiorrean, K. 315
III. Allegretto

Emmanuel Pahud, flauta

II

GUSTAV MAHLER (1860 – 1911)

5. sinfonia do sostenitu minorrean

I. Trauermarsch
II. Sturmisch bewegt
III. Scherzo: Kraftig, nicht zu schnell
IV. Adagietto
V. Rondo – Finale

*Carl Nielsenen kontzertua flauta eta orkestrarako bi mugimenduen artean Wolfgang Amadeus Mozarten andante flauta eta orkestrarako Do Maiorrean, K. 315 joko da.

Informazioa eta sarrerak
Denboraldia 2023-2024
25 - 26
Api
2024
>Erik Nielsenek Heroi bizitza bat zuzenduko du

Erik Nielsenek Heroi bizitza bat zuzenduko du

Lekua: Euskalduna Jauregia

Ein He/denleben zuzendari-lana da. Richard Straussek berak zuzendu zuen lehen emanaldian; hala ere, beste zuzendari handi bati eskainita zegoen, Mengelberg zuzendariari eta Concertgebouweko orkestrari, hain zuzen ere. Nielsenek poema sinfoniko izugarri hau aukeratu du titular gisa denboraldi honetan emango duen azken kontzerturako. Programa osatzeko, Schönberg eta Saint-Saëns musikagileen beste bi pieza ezagun izango ditugu entzungai, eta aipatzekoa da Alexandre Kantorow karismadunaren presentzia.


Charla preconcierto
2024/04/26 • 18:00 • Euskalduna. 5H Aretoa Terraza


Erik Nielsen, zuzendaria
Alexandre Kantorow, pianoa


I

ARNOLD SCHOENBERG (1874 – 1951)

Bost pieza orkestrarako Op. 16 (1949 berr.) *

I. Vorgefühle
II. Vergangenes
III. Farben
IV. Peripetie
V. Das obligate Rezitativ

CAMILLE SAINT-SAËNS (1835 – 1921)

5. kontzertua piano eta orkestrarako Fa Maiorrean Op. 103 “Egiptoarra”*

I. Allegro animato
II. Andante
III. Molto allegro

II

RICHARD STRAUSS (1864 – 1949)

Ein Heldenleben Op. 40

Heroia[Der Held] (attacca)
Heroiaren aurkariak [Des Helden Widersacher] (attacca)
Heroiaren bataila-eremua [Des Helden Walstatt ] (attacca)
Heroiaren bake lanak [Des Helden Friedenswerke] (attacca)
Erretiora mundutik eta heroiaren gailurra [Des Helden Weltflucht und Vollendung]

Informazioa eta sarrerak
Denboraldia 2023-2024
29
Api
2024
>Cámara 08

Cámara 08

Lekua: Euskalduna Jauregia

A. Schnittke: Boskotea pianoarekin
BOSen boskotea pianoarekin

A. Schnittke: Moz’ Art à la Haydn
BOSen hari-ensemblea

W. A. Mozart: Ziri musikal bat, KV 522
BOSen hari eta haize ensemblea

Informazioa eta sarrerak
04
Mai
2024
>Mozartland

Mozartland

Lekua: Euskalduna Jauregia • 0B Aretoa

Kontzertua familian
Princep Totilau + Cuarteto BOS, konpainia
Wolfgang Amadeus Mozart, musika
Pol Requesens, moldaketak

Bilbao Orkestra Sinfonikoa

­2 urtetik aurrera

PREZIOAK:
Orokorra 10 €
BOSaren abonatuak* 9 €
* Abonatuentzako deskontudun erosketak webguneko “eremu pertsonalean” edo leihatilan baino ezin dira egin.

“Mozartland” kontzertu-ikuskizun bat da, publikoa gonbidatzen duena Mozart txikiaren eta bere arreba Nannerlen jolas gelan esertzera, hezur-haragizko bi haurrek interpretatuta. Han, musikagilearen zuzeneko musikarekin, harizko eta txirulazko laukote baten eskutik, hiru aktorek maskarekin antzezten dituzte Salzburgoko jenio txikia gehien dibertitu zuten ipuin herrikoiak: igela, printzesa, erregea, txanogorritxoa, otsoa, amona, Hansel eta Grettel, sorgina eta Bremengo musikariak.

Bere jokoarekin, Mozart bi anaiak ipuinetako istorioak eta protagonistak edertasun, egia eta ontasun bihurtzen saiatuko dira, urte batzuk geroago Wolfgangek bere musikarekin egingo zuen bezala.

Sarrerak 2023ko abenduaren 1etik aurrera jarriko dira salgai.
Garrantzitsua: ­aretora ­sartu­ nahi duten ­persona ­guztiek­ (adina edozein dela ere) ­dagokien ­sarrera ­aurkeztu ­behar ­dute.

Informazioa eta sarrerak