Kontzertuak

BOS DENBORALDIA 3-2010-2011


Euskalduna Jauregia.   20:00 h.

J. Arámbarri: 4 impromptus para orquesta
W.A. Mozart: Sinfonía concertante para violín y viola, K320
M. Ravel: Ma mere l’oye, suite
A. Roussel: Bacchus et Ariane, suite nº 2

James Dahlgren, violín
Iwona Andrzejczak, viola
Philippe Bender, zuzendaria

DATAK

  • 11 azaroa 2010       Euskalduna Jauregia      20:00 h.
  • 12 azaroa 2010       Euskalduna Jauregia      20:00 h.

Ezagutu hemen harpidedunak BOS izatea abantaila guztiak

Musikari frantsesak eta antzeko gauzak

Mozart erabat kikildurik zegoen:
“Neure onetik aterata nengoen entseguan, ez bainuen nire bizitza osoan joaldi txarragorik entzun. Ezin dezakezu imajinatu nola sartu zuten hanka eta nola galdu ziren lana jo zuten bi aldietan. Egia esan, nahiko ikaraturik nengoen eta berriro irakurri nahi nuen, baina entseatu behar ziren lan gehiago falta ziren eta ez zegoen horretarako denborarik”.
Parisko Concert Spiritueleko orkestrako zalduntxo hauek bazekiten nola lasaitu eta fidarazi euren ostalariak .
“Beraz, ohera joan nintzen erabat kikildurik, atsekabeturik eta penaturik. Hurrengo egunean kontzertura ez joatea erabaki nuen, baina arrats ona egin zuenez, bertaratzera animatu nintzen. Hala, gauzek okerrera egingo balute entseguan bezala, orkestraren artetik bide egingo nukeen, Herr Lahouseri biolina eskuartetik kendu eta nik neuk zuzenduko nukeen orkestra”.
Azkenean, dena primeran joan zen. Ikus-entzuleek barre egiten zuten, zalaparta egiten zuten, txalo egiten zuten mugimenduen artean eta Mozart pozik baino pozago zegoen.
“Sinfonia amaitu zuenean, pozarren abiatu nintzen Palais Royalera. Bertan, izozki bat hartu, promes egin bezala otoitz egin nuen eta nire etxera joan nintzen, bertan inon baino pozago nagoelako, eta beti egongo naiz han pozik”.
Wolfgangek 1778ko uztailaren 3an aita Leopoldi bidalitako gutun hau pertsona itzel baten lekukotza da. Izozki bat! Berak idatzitako “Paris” sinfonia mundu mailan estreinatu eta parkera joan zen izozki bat jatera…!.
Egia esan, sinfonia-izozki merkataritza truke abantailatsu honetaz gainera, frantsesak ez ziren oso ernaturik ibili Wolfgangekin izan zuten harremanean.
Mozartek tournée txiki bat egitea erabaki zuen Europako zenbait hiritatik, bere konpositore-zerbitzuak eskaintzearren. Ia ume bat bazen ere, Mozartek, zegoeneko, hainbat etapa zituen jorratuak bere musikari ibilbide goiztiarrean, eta balio zuena lehendik erakutsia zuen. Ingurura begiratu eta bere interesa nahiz miresmena pizten zituzten musika asko entzuten zituen, baina oso gutxitan ikusten zuen zerbait berak egin edo hobetu ezin zezakeena. Labur-zurrean, gremioko pertsonarik nabarienetakoa zen eta leundu egiten zuen ematen zioten garrantzia.
Noski, Paris izan zen Mozartek bizitzeko pentsatu zuen lehenengo lekuetako bat. Dozena erdi opera antzoki dituen hiria, musika argitaratzeko Europako erdigunea, eta kontzertu ikuskizun sail horren zabala, ezen urtxintxa batek ere hiria gurutza baitezakeen zorua ukitu gabe, atrilik atril salto eginez.
Hala ere, gauza ez zen zertu. Mundu guztiak uste zuen mutikoa oso gora helduko zela, eta organista postu bat eskaini ere eskaini zioten Versallesen -Messiri Indautxun joka dezala proposatzea bezala da hori-, baina Mozartek ez zuen arrazoizko eskaintzarik jaso, eta, ondorioz, susmo txarra hartuta, Salzburgora itzuli zen bi urtez, Vienan behin betiko bizitzen jarri baino lehen; vienarrak, aldiz, azkarragoak izan ziren.
Salzburgoko interregno txiki honetan, Mozartek inoiz konposatu den sinfonia kontzertante onenetariko bat idazteko abagunea izan zuen, hots, Sinfonia biolin eta biolarako K 364. Croissantak baino frantziarragoa den lana, baina atzerrian konposatu zena. Sinfonia kontzertante hauek XVIII. mendeko azken hamarkadetan Parisen jarri ziren modan, eta, hain zuzen ere, bere izenak adierazten zutena eskaintzen zuten: solasean dabiltzan instrumentu bakarlari pare batez edo gehiagoz sortutako lana, sakontasunetan sartu barik, ez birtuosistikoetan ezta konpositiboetan ere. Denbora pasatzeko musika sinpletxoa.
Baina, antza denez, Mozart ez zen eskolan egon sinpletasunari eta atmosfera sotilari buruzko azalpenak eman zituztenean. Izan ere, gehiegi landu zuen eta Sinfonia Kontzertante trinkoa irten zitzaion, Bachen lan bat bailitzan. Mugimendu luzeak, ondo hausnartutakoak, egiaztatutako musikaz beterik, eta erakusten duen poztasuna ez da mundu pastoralarena, filosofoarena baino.
Mozarten aferean izan zuten hanka-sartzearen ondoren, paristarrek ikasi egin zuten eta euren buruari promes egin zioten ordutik aurrera musikari atzerritar batek berak ere ez zuela euren atera joko, aldez aurretik arta handiz ikuskatu gabe. Horren emaitza XIX. musika-mende bikain eta luze bat izan zen -horren luzea izan zen, ezen 1940. urtera iraun baitzuen-. Paristarrek gurtzako objektu bilakatu zuten orkestra-tinbrea: Franck, Faure, Saint-Säens, Debussy, Dukas, Ibert, Satie, Stravinsky eta, guztien gainetik, Maurice Ravel.
Ravelek (1875-1937), bere bizitza osoan zehar, munduko orkestra zuzendaririk onenaren nagusitza izan zuen. Hala ere, ezaugarri horrek ez zuen bere berbaldi musikalaren barneko edertasuna ezkutatzen. Bere leloa, inoiz aipatzen ez bazuen ere, hurrengoa zen: “esan zerbait ona, esan ondo”.
Dandy mutilzaharrari ikaragarri gustatzen zitzaion Cipa eta Ida Godebski bere lagun onenen seme-alabak, Mimie eta Jean, bere ipuinekin dibertiaraztea. (Cipa Missia Godebski musa kolektiboaren nebordea zen, bere aretoetan eta logelan abangoardia guztia koordinatu eta mende frantses berriko artista guztiek desiratzen zutenarena, baina hori, Kiplingek esango zukeen antzera, beste istorio bat da).
Ravelen izatezko loba txikiek opari berezia jaso zuten 1910. urtean. Bost mugimendutan egindako suitea, pianorako eta haurren lau eskutarako: Ma mére l’Oye. Maurice osabak atsegin handiz behin eta berriro esan bazien ere, eurek ez ziren estreinatzera ausartu eta ohore hori Jeanne Leleu eta Geneviève Durony neskatoei eman zieten. Hala, bada, lana Parisko Salle Gaveau aretoan jo zuten, apirilaren 20an.
Jendea pozez zoratzen zegoen, eta Ravelek laster Erpurutxuren abenturen eta Ederra eta Piztiaren orkestrarako bertsioa egin zuen. Bertsio hori, halaber, Parisko Théatre des Arts delakoan ere estreinatu zuten 1912. urtean. Albert Rousselek (1869-1937) gauza asko zituen komunean Ravelekin, ia-ia garai berekoak izan baitziren.
Bakoitzak ondoren izan zuen arrakasta ezberdina izan bazen ere, mundu musikal frantsesak maila berekotzat jotzen zituen. Albert nahiko berandu heldu zen musika profesionalaren mundura; hala, bada, 1898. urtean, Parisko Schola Cantorumean onartu zuten eta Vincent D’Indyren ikasle izan zen; ondoren, 1904an, irakasle lanetan hasi zen. Talentu handiko anabasa honen erdian, ez zen batere erraza ezta desiragarria ere eragin gurutzatuetara jotzea, eta, horregatik, hain zuzen ere, guztiek -Roussel barne- euren bide profesionalak urratzen jakin izan zuten, mahai gainean zegoen musikaz baliatuz. Ospearen gailurrean zegoela, Rousselek ballet berri bat idatzi zuen 1930ean: Bacchus et Ariane Ma mére l’Oye lanean ez bezala (orkestra lanak ballet bati bide eman baitzion), Bacchus et Arian lanaren kasuan ibilbidea kontrakoa izan zen: dantza estreinaldiaren ondoren orkestrako suite bi erauzi ziren, eta suite horietako bigarrena izan zen, hain justu, errepertorioko pieza bihurtu zena. Bahiketak eta Baco eta Ariadnaren ondorengo amodioek aukera eman zioten Rousseli orkestra frantses handia bere unerik gorenean aurkezteko. Partitura instrumentuen urregile ziren konpositore belaunaldi horri guztiari datxekion zolitasun komunaren epitomea izan zen.
Ezbairik gabe, esan gabe doa konpositoreek oso bestela ikusten zutela egoera, izan ere, tira-birak nahiz presio-taldeak sortzen ziren, izen ona lohituz eta goiak eta beheak joz, eta lagunen arteko kexak ugariak ziren; erraza zen, beraz, ildoa galtzea, bi astez gai hauek absenta zurruten artean jorratzen ziren brasseriera aste pare batez joan barik egonez gero. Inoiz ez lukete onartuko, baina musikazale talde nahiko homogeneoa osatzen zuten, Europa osoan nagusituko litzatekeen eskola bateratu bat eratzeko, eta, beste behin, lau puntu kardinaletako ikasleak erakarriko lituzke, baita haizeen arrosako erdigunetik ere: Bilbao.
Parisko bizitza musikala hain zen ospetsua, ezen 1928. urtean Bilboko talde ezagun batek erabaki bikoitza hartu baitzuen: lehenengoa, Raveli gonbit egitea bere lanak gure orkestrarekin zuzendu zitzan, Sozietate Filarmonikoan, eta, bigarrena, aldiz, Jesús Arámbarri –gazte liluragarria- Parisera bidaltzea, prestakuntza jaso eta gure tokiko frantses bihurtu zedin.
Esan eta egin, Ravel hona etorri zen eta Arámbarrik (1902-1960) urte bi egin zituen Schola Cantorumen –eskaintzen zituen berme pedagogikoak ugariak ziren–, Bilbora itzuli eta hurrengo hogei urteetan gure hiriko alma materra izan baino lehen. Ikasketa horien emaitza izan ziren Parisen 1929. urtean datatutako orkestrarako 4 impromptusak. Melodia errepikakor eta hipnotikoak ziren, eta, horietan, bilbotar batek frantsesez nola idazten zuen erakusten zigun Arámbarrik. Estreinaldia berehala egin zen, eta 1930eko martxoaren 13an, Vladimir Goldschmannek zuzendu zuen Buenos Aires antzokian.
Ziur asko, Arámbarrik, bat-batean, Palais Royaleko lorategira joateko eta izozki bat jateko gogo ikaragarria izan zuen.

Joseba Berrocal

Info covid

Gertakarien egutegia

Al
As
Az
Og
Or
La
Ig

Erlazionatutako ekitaldiak

Denboraldia 2023-2024
25 - 26
Api
2024
>Erik Nielsenek Heroi bizitza bat zuzenduko du

Erik Nielsenek Heroi bizitza bat zuzenduko du

Lekua: Euskalduna Jauregia

Ein He/denleben zuzendari-lana da. Richard Straussek berak zuzendu zuen lehen emanaldian; hala ere, beste zuzendari handi bati eskainita zegoen, Mengelberg zuzendariari eta Concertgebouweko orkestrari, hain zuzen ere. Nielsenek poema sinfoniko izugarri hau aukeratu du titular gisa denboraldi honetan emango duen azken kontzerturako. Programa osatzeko, Schönberg eta Saint-Saëns musikagileen beste bi pieza ezagun izango ditugu entzungai, eta aipatzekoa da Alexandre Kantorow karismadunaren presentzia.


Charla preconcierto
2024/04/26 • 18:00 • Euskalduna. 5H Aretoa Terraza


Erik Nielsen, zuzendaria
Alexandre Kantorow, pianoa


I

ARNOLD SCHOENBERG (1874 – 1951)

Bost pieza orkestrarako Op. 16 (1949 berr.) *

I. Vorgefühle
II. Vergangenes
III. Farben
IV. Peripetie
V. Das obligate Rezitativ

CAMILLE SAINT-SAËNS (1835 – 1921)

5. kontzertua piano eta orkestrarako Fa Maiorrean Op. 103 “Egiptoarra”*

I. Allegro animato
II. Andante
III. Molto allegro

II

RICHARD STRAUSS (1864 – 1949)

Ein Heldenleben Op. 40

Heroia[Der Held] (attacca)
Heroiaren aurkariak [Des Helden Widersacher] (attacca)
Heroiaren bataila-eremua [Des Helden Walstatt ] (attacca)
Heroiaren bake lanak [Des Helden Friedenswerke] (attacca)
Erretiora mundutik eta heroiaren gailurra [Des Helden Weltflucht und Vollendung]

Informazioa eta sarrerak
Denboraldia 2023-2024
29
Api
2024
>Cámara 08

Cámara 08

Lekua: Euskalduna Jauregia

I

BOSen boskotea pianorekin

Laura Delgado, biolina
María Díaz Caneja, biolina
Lander Etxebarria, biola
Teresa Valente, biolontxeloa
Itxaso Sainz de la Maza, pianoa

ALFRED SCHNITTKE (1935)

Boskotea pianorekin

I. Moderato (attacca)
II. Tempo di Valse (attacca)
III. Andante (attacca)
IV. Lento (attacca)
V. Moderato pastorale

II

BOSen hari-ensemblea

Giulia Lucrezia Brinckmeier, biolina
Laura Delgado, biolina
David García, biolina
Samuel García, biolina
Lila Carolina Vivas, biolina
Pablo Val, biolina
Iñigo Grimal, biolina
María Díaz-Caneja, biolina
Isabel Aragón, biola
Juan Cuenca, biola
Diego Val, biolontxeloa
Jaime Puerta, biolontxeloa
Gabriel José León, kontrabaxua

ALFRED SCHNITTKE (1934 – 1998)

Moz-Art à la Haydn

BOSen hari eta haize ensemblea

Luis Fernando Núñez, tronpa
Estefanía Beceiro, tronpa
Giulia Lucrezia Brinckmeier, biolina
David García, biolina
Samuel García, biolina
Laura Delgado, biolina
Lila Carolina Vivas, biolina
María Díaz-Caneja, biolina
Isabel Aragón, biola
Juan Cuenca, biola
Diego Val, biolontxeloa
Jaime Puerta, biolontxeloa

WOLFGANG AMADEUS MOZART (1833 – 1897)

Txantxa musikal bat Fa Maiorrean K. 522

I. Allegro
II. Menuetto (Maestoso) – Trio
III. Adagio cantabile
IV. Presto

Informazioa eta sarrerak
04
Mai
2024
>Mozartland

Mozartland

Lekua: Euskalduna Jauregia • 0B Aretoa

Kontzertua familian
Princep Totilau + Cuarteto BOS, konpainia
Wolfgang Amadeus Mozart, musika
Pol Requesens, moldaketak

Bilbao Orkestra Sinfonikoa

­2 urtetik aurrera

PREZIOAK:
Orokorra 10 €
BOSaren abonatuak* 9 €
* Abonatuentzako deskontudun erosketak webguneko “eremu pertsonalean” edo leihatilan baino ezin dira egin.

“Mozartland” kontzertu-ikuskizun bat da, publikoa gonbidatzen duena Mozart txikiaren eta bere arreba Nannerlen jolas gelan esertzera, hezur-haragizko bi haurrek interpretatuta. Han, musikagilearen zuzeneko musikarekin, harizko eta txirulazko laukote baten eskutik, hiru aktorek maskarekin antzezten dituzte Salzburgoko jenio txikia gehien dibertitu zuten ipuin herrikoiak: igela, printzesa, erregea, txanogorritxoa, otsoa, amona, Hansel eta Grettel, sorgina eta Bremengo musikariak.

Bere jokoarekin, Mozart bi anaiak ipuinetako istorioak eta protagonistak edertasun, egia eta ontasun bihurtzen saiatuko dira, urte batzuk geroago Wolfgangek bere musikarekin egingo zuen bezala.

Sarrerak 2023ko abenduaren 1etik aurrera jarriko dira salgai.
Garrantzitsua: ­aretora ­sartu­ nahi duten ­persona ­guztiek­ (adina edozein dela ere) ­dagokien ­sarrera ­aurkeztu ­behar ­dute.

Informazioa eta sarrerak
Denboraldia 2023-2024
16 - 17
Mai
2024
>Heroiak eta deabruak Tim Meaden ahotsean

Heroiak eta deabruak Tim Meaden ahotsean

Lekua: Euskalduna Jauregia

Barroko-garaian, gehiegikeriak eta muturrak irudikatu ziren gehienbat. Kontratenoreak herniaren rola hartu zuen maiz, hala nola Giulio Cesare eta Orlando pertsonaietan, zeinak Tim Meaden ahots zoragarriaren bidez izango ditugu entzungai; bestalde, deabrua kontraste dinamiko eta bat-bateko disonantzien bidez irudikatzen zen, Leclair eta Boccherini pertsonaietan bezalaxe. Hori guztia, Pedro Gandíak proposatutako programa interesgarriaren baitan, zeina Sevillako Orkestra Barrokoko zuzendari artistikoa izan baita bi hamarkadaz eta zeina garai horretako gure espezialista handietako bat baita.

BOSbaroque

Leclair, Händel, Vivaldi, Geminiani eta Boccheriniren kontratenorarentzako obrak eta ariak

Tim Mead, kontratenorra
Pedro Gandía, kontzertino zuzendaria

Informazioa eta sarrerak