Kontzertuak
Orkestra-gida gazteentzat-2011-2012
Musika-dibulgazioaren klasiko bat da, eta Brittenek orkestraren instrumentuen soinuak ezagutzen eta desberdintzen irakasten digu.
Euskalduna Jauregia A1. 12:30 h.
KONTZERTUAK FAMILIAN
Benjamin Brittenen musika
DATAK
Abonu salmenta, ekainaren 24tik aurrera.
Sarreren salmenta, irailaren 16tik aurrera.
Ezagutu hemen harpidedunak BOS izatea abantaila guztiak
1946an, Britainiar gobernuko batzorde batek Benjamin Britteni eskatu zion obra musikal bat idatz zezan hezkuntza-helburuak zituen film baterako. Filmaren xede nagusia zen ikasleek orkestraren instrumentuen soinuak ezagutzen eta ezberdintzen ikastea. Brittenek “gai bat bariazioekin” konposatzea erabaki zuen, non bariazio bakoitzak instrumentu familia bat erakutsiko baitzuen. Partiturarekin batera, narrazio bat ere bazegoen, bariazio ezberdinen arteko trantsizioetan irakurriko zena. Narrazio horrek instrumentu familia ezberdinak eta familia bakoitza osatzen duten kideetako bakoitzaren ezaugarriak deskribatzen ditu. Lan hau narrazioarekin edo narraziorik gabe interpreta daiteke, hau da, kontzertu gisara.
Horretarako, Brittenek “gai” baten beharra zuen. Begirada atzera bota zuen, iragana inspirazio iturri izateko, eta Henry Purcell XVII. mendeko konpositore ingeles handiaren gai bat hartu zuen maileguan. Re minorrean dagoen gaiaren izaera bizia eta energia rondotik dator, eta musika inzidental gisa dago idatzita Aphra Behn (1640-1689) idazle eta espioi britainiar bikainaren antzerki piezarako, “Abdelazar edota mairuaren mendekua” izenekorako, hain zuzen ere.
Lan honek sobera bete zuen konpositoreak jaso zuen eskariaren helburua, izan ere, “Orkestra-gida gazteentzat” gisa ezagutzen da; azpitutulu moduan, “Bariazioak eta fuga Herny Purcellen gai baten gainean” du.Lan honek denboraren joana jasan du, harik eta hezkuntza esparrura zabaldu eta munduko edozein orkestra sinfonikoren errepertorioan funtsezko lan bihurtu arte.
Gertakarien egutegia
Erlazionatutako ekitaldiak
Mundu Berriaren sinfonia
Lekua: Euskalduna Jauregia
Dvoráken Bederatzigarrena kulturen arteko elkarreraginarekin lotzen dugu. Konpositore txekiar ospetsua, New Yorkera deitu zutena amerikar musikaren obra handia idazteko eta, bitxia izan arren, alderantzizko bidea egin zuen zuzendari amerikar batek, Erik Nielsenek, itzuliko duena. Musika honek Amerikako edo Bohemiako gehiago edukitzea gorabehera, onartu behar da Dvorákek melodiak egiteko erraztasun izugarria zuela. Gure piccolo-bakarlariak, Néstor Sutilek, Liebermannen kontzertu interesgarria eskainiko digu, eta euskal mitologia Guridiren Plenilunioaren eskutik azalduko da.
Erik Nielsen, zuzendaria
Nestor Sutil, piccolo
I
JESÚS GURIDI (1886 – 1961)
Amaya, Ilbetea [I. ekitaldia, IV. eszena]
Amaya, Ezpatadantza [II. ekitaldia, IV. eszena]
LOWELL LIEBERMANN (1961)
Kontzertua piccolo eta orkestrarako Op. 50*
I. Andante comodo – Allegro
II. Adagio
III. Presto
Nestor Sutil, piccolo
II
ANTONIN DVORAK (1860 – 1911)
9. sinfonia mi minorrean Op. 95 “Mundu Berriarena”
I. Adagio
II. Largo
III. Scherzo. Molto vivace
IV. Allegro con fuoco
*Lehen aldiz BOSen eskutik
Iraup. 110’ (g.g.b.)
Ganbera 5
Lekua: Euskalduna Jauregia
D. Shostakovich: 8. hari-kuartetoa do minorrean
BOSen hari-laukotea
C. Cangelosy: Theatric nº 10
S. Reich: Music for piece of Wood
P.I. Tchaikovsky/D. Steinquest: Intxaur-hauskailua
BOS-EO perkusio-ensemblea
Bomsori eta Brahmsen Hirugarrena
Lekua: Euskalduna Jauregia
Gero eta ospe handiagoa lortzen ari diren bi emakumeren debuta izango dugu gure denboraldian. Bomsori ikusgarriak Korngold-en kontzertu adierazkor eta oso zinematografikoari egin beharko dio aurre, eta, ordea, Kristiina Poska estoniarrak, errepertorioko obra handi bati ekingo dio, Brahmsen Hirugarrenari, sendotasun estrukturalaren eta inspirazio melodikoaren arteko oreka ezin hobea, eta, bestetik, bere herrikidea den Elis Hallik-en Aegis (oihartzun mitologikoak berriro ere) eskainiko digu.
Kristiina Poska, zuzendaria
Bomsori, biolina
I
ELIS HALLIK (1986)
Aegis*
ERICH W. KORNGOLD (1897 – 1957)
Kontzertua biolin eta orkestrarako Re Maiorrean Op. 35
I. Moderato nobile
II. Romance: Andante
Finale: Allegro assai vivace
Bomsori, biolina
II
JOHANNES BRAHMS (1833 – 1897)
3. sinfonia Fa Maiorrean Op. 90
I. Allegro con brio
II. Andante
III. Poco allegretto
IV. Allegro
*Lehen aldiz BOSen eskutik
Iraup. 100’ (g.g.b.)
Ofeliaren kontaketa
Lekua: Euskalduna Jauregia
Paul Griffiths idazleak Shakespearek Ofeliari Hamleten emandako 483 hitzak hartu zituen, eta Let me tell you eleberrian bere zoritxarra kontatzeko ahots berri bat emateko erabili zituen. Hori erreferentziatzat hartuta Hans Abrahamsen-ek musika beldurgarria konposatu zuen, ahotsari muturreko birtuosismoa eskatzen diona: Lauren Snouffer-entzat erronka itzela. Mahlerrek bere laugarren sinfonia ixteko egin zuen lied-a ere eskainiko du abeslari amerikarrak, Ofeliaren zoritxarrerako baltsamo gisa funtzionatzen duen musika.
Elena Schwarz, zuzendaria
Lauren Snouffer, sopranoa
I
HANS ABRAHAMSEN (1952)
Let me tell you *
Parte 1
1. Let me tell you how it was
2. O but memory is not one but many
3. There was a time, I remember
Parte 2
4. Let me tell you how it is
5. Now I do not mind
Parte 3
6. I know you are there
7. I will go out now
Lauren Snouffer, sopranoa
II
GUSTAV MAHLER (1860 – 1911)
4. sinfonia Sol Maiorrean
I. Allegro con brio
II. Andante
III. Poco allegretto
IV. Allegro
Lauren Snouffer, sopranoa
*Lehen aldiz BOSen eskutik
Iraup. 110’ (g.g.b.)