Kontzertuak

Rigoletto-2013-2014

Giuseppe Verdi


Euskalduna Jauregia.   20:00 h.

Rigoletto                 Leo Nucci

Gilda                       Elena Mosuc*
Duca                       Ismael Jordi
Sparafucile             Felipe Bou
Maddalena              Maria José Montiel*
Giovanna                Ainhoa Zubillaga
Monterone               Kurt Gysen*
Marullo                    Javier Galan
Conde Ceprano      Cesar San Martín
Condesa Ceprano   Eider Torrijos
Borsa                      Eduardo Ituarte
Paje                        Susana Cerro
     
       
Bilbao Orkestra Sinfonikoa
Coro de Ópera de Bilbao
       
Director musical           Miguel Angel Gómez Martínez
Director de escena      Emilio Sagi
Director del coro          Boris Dujin
       

Producción Abao-Olbe y Teatro Nacional São Carlos Lisboa

*Debuta en ABAO-OLBE

DATAK

  • 19 urria 2013       Euskalduna Jauregia      20:00 h.
  • 22 urria 2013       Euskalduna Jauregia      20:00 h.
  • 25 urria 2013       Euskalduna Jauregia      20:00 h.
  • 28 urria 2013       Euskalduna Jauregia      20:00 h.

Abonu salmenta, uztailaren 8tik aurrera.
Sarreren salmenta, irailaren 15tik aurrera.

Ezagutu hemen harpidedunak BOS izatea abantaila guztiak

(Informazio gehiago)

 

Mantuako Dukea (tenorra)

Rigoletto, Dukearen bufoia (baritonoa)

Gilda, Rigolettoren alaba (sopranoa)

Sparafucile, sikarioa (baxua)

Maddalena, Sparafucileren arreba (mezzosopranoa)

Giovanna, Gildaren zaintzailea (mezzosopranoa)

Monteroneko Kondea, Mantuako noblea (baritonoa)

Marullo, zalduna (baritonoa)

Matteo Borsa, gortesaua (tenorra)

Cepranoko Kondea (baxua)

Cepranoko Kondesa (mezzosopranoa)

Atezaina (baxua)

Morroia (mezzosopranoa)

 

Istorioa Mantuan eta ingurunean gertatzen da, XVI. mendean.

 

I. ekitaldia

I. koadroa. Dukearen jauregiko areto bat. Mantuako Duke lizunak Borsari aitortuko dio hiriko kale urrun bateko etxe batean bizi den gazte misteriotsua ezagutu duela, baina dagoeneko nekatu dela berarekin. Bere bizitza abenturaz abentura bizitzean datza eta orain Cepranoko Kondesa begiz jota dauka. Bitartean, Marullok berri emango du Rigolettok maitale bat duela ezkutatuta hiriko etxe batean. Jauregia jai betean dago eta Rigoletto bera iritsiko da bere bufoikeriekin jaia girotzeko. Monteroneko Dukearen iritsierak etengo du jaia zakarki. Konde zaharra irainduta sentituko da Dukeak bere alaba liluratu duelako eta Rigoletto hartaz trufatuko da. Monteronek Dukea iraindu eta Rigoletto madarikatuko du, aita baten minari barre egiteagatik. Guztien harriduraren erdian, Dukeak Monterone atxilotzeko aginduko du, eta Rigoletto hunkituta geratuko da jaso duen madarikazioagatik.

 

II. koadroa. Gau horretan bertan, kale ilun batean. Bufoia madarikazioaz gogoratu eta zoritxarreko bihozkada bat sentituko du. Ezezagun bat hurbildu eta Sparafucile gisa aurkeztuko du bere burua. Rigolettok baztertu egingo du, baina, behar izanez gero, non aurki dezakeen galdetuko dio. Gilda agertuko da, Rigolettoren besoen artera bilduko da: bufoiaren alaba sekretua da eta ez ditu bere aitaren nortasuna eta jarduerak ezagutzen. Rigolettok ezkutatuta dauka, bere izate tristearen poz bakarra baita. Gildak bere amagatik galdetu eta gizonak hildako aingeru gisa deskribatuko du. Aitak ez irteteko esaten dio behin eta berriz, eta Giovannari uzten dio gaztearen zelatari izateko ardura. Baina Gildak sekretu bat gorde du: ikasle bat ezagutu du, lehen aldiz mezatan ikusi zuena. Ikaslea Dukea bera da eta, ezkutuan, Gilda bere bufoiaren alaba dela deskubritu du. Behin Rigoletto joanda, Dukea ezkutalekutik irten eta Gildari bere maitasun grinatsua aitortuko dio. Bere izena Gualtier Maldè dela eta ikasle txiroa dela esango dio. Kalean inguruan dabiltzan gortesau batzuen  zaratak Giovanna erne jarriko du. Dukeak Giovanna erosi du. Maitaleek elkarri agur esango diote eta neska buruan Gualtier Maldè baino ez duela geratuko da. Gortesauak zelatan daude, Rigolettoren maitale dela uste dutena bahitzeko. Rigoletto itzuli berri da eta harrituta dago gortesauak etxetik hain hurbil topatu dituelako. Gortesauek, Dukeak hala aginduta, Cepranoko Kondesaren bahiketa prestatzen ari direla sinetsaraziko diote, eta Rigolettok haiei laguntzea erabakiko du. Aurpegia estaliko diote eta eskailerari eustea proposatuko diote, eurak Cepranoren etxean sartu ahal izateko. Baina gortesauek eskailera Rigolettoren beraren etxean ipini dute, eta bere alabaren oihu bortitzak entzuten dituenean, orduantxe baino ez da ohartuko iruzur egin diotela eta bere alaba Gilda bahitu dutela. Rigolettok Monteroneren madarikazioa gogoratuko du. 

 

II. ekitaldia

Dukearen jauregiko areto bat. Dukea aztoratuta dago Gildaren egoeragatik. Bahitu dutela jakiten duenean, une batez, errukia sentitu du. Bere gortesauak sartuko dira neskaren bahiketaren egileak direla iragarriz, Rigolettoren maitalea dela uste baitute, eta bahitua jauregira eraman dutela jakinaraziko diote. Dukea pozez zoratzen dago. Gilda bere gelan dago, eta berarengana abiatzen da. 

Rigoletto sartuko da orduan, bere alabaren berri jakin nahian. Bufoiak bere alaba jauregian dagoela baietsiko duen edozein xehetasunaren bila ariko da. Gortesauek inplikaziorik ez dutela esango dute, sakon egin dutela lo gau hartan, ironiaz. Rigolettok Dukeagatik galdetuko die, eta euretako batek "ehizan" dabilela erantzungo du. Desesperatuta, Rigolettok euren aurka joko du, bere alaba itzultzeko eskatuz. Denak harrituta geratuko dira, bere alaba dela jakin baitute, baina, hala ere, ez dute jarrera aldatuko. Rigolettok eztanda egingo du, baina, hala ere, Marulloren aurrean belaunikatuko da neskarentzako errukia eskatuz. Gilda azalduko da, Dukearen gelatik irtenda. Aitarekin bakarrik gelditu eta, lotsatuta, gertatutakoa azalduko dio. Monteroneko Dukea kartzelara zigortuko dute. Rigolettok Dukearen erretratua begiratu eta kexaka arituko da ez zaiolako ezer gertatu. Dukearen mendeku hartuko diola zin egingo du, Gilda aldean bera lasaitzen saiatzen den bitartean.

 

III. ekitaldia

Erdi erorita dagoen etxe bat, Mincio ibaiaren ertzean. Rigolettok bere mendekua egiteko agindu dio Sparafucileri; horrek, Maddalenaren laguntzari esker, Dukea bere etxera erakarri du hiriaren kanpoaldean. Dukea ez da jabetzen Gildaren minaz, eta bere konkistekin jarraitzeko borondatea baino ez dauka, abesten ari den kantu arinak adierazten duen moduan. Rigolettok eta Gildak etxea zelatatuko dute eta Maddalena seduzitzen saiatzen ikusiko dute, eszena horrek min handia sortuko dio Gildari. Rigolettok bere alabari gizon janzteko aginduko dio, eta Veronarantz joan dadila, bertan elkartuko dira hurrengo egunean. Bere alaba joan dela uste duenean, Sparafucileri hitzartutako diruaren erdia emango dio. Gauerdian itzuliko da gainerako dirua ordaintzeko eta Dukearen hilotza jasotzeko. Bitartean, Maddalena benetan maitemindu da Dukearekin eta bere nebari oztopoak jarriko dizkio, Rigolettorekin duen ituna bete ez dezan. Neba-arrebak eztabaidan hasiko dira ekaitzaren erdian eta, azkenean, bertatik pasatzen den lehena hilko dutela hitzartuko dute. Gildak elkarrizketa entzun du eta, Dukeaz maiteminduta jarraitzen duenez, beragatik sakrifikatzea erabakiko du: atea joko du babes eske. Maddalenak ireki eta Sparafucilek laban sartuko dio.

Rigoletto hilotzaren zain dago, ezin egon. Bufoiak diru kopurua ordaindu eta bere mendekua bete izanaren hunkidura sentituko du. Dukearen ahotsa entzungo du kantari urrunean eta haluzinazioak dituela usteko du. Zakua presaka ireki eta tximisten argipean alabaren aurpegia ikusiko du. Gilda bizirik dago, baina zauri hilgarria dauka. Alabak barkamena eskatuko dio aitari. Bere amarekin bat egin eta zerutik zainduko dute aita. Rigolettoren besoetan hilko da, bufoiak erabat minduta  madarikazioa azken aldiz gogora ekartzen duen bitartean. 

 

Marc Heilbron

ABAO Denboraldia

 

RIGOLETTO

Melodramma hiru ekitalditan

Francesco Maria Piaveren libretoa,

Victor Hugoren Le roi s’amuse obran oinarrituta,

Giuseppe Verdiren musikarekin.

 

Info covid

Gertakarien egutegia

Al
As
Az
Og
Or
La
Ig

Erlazionatutako ekitaldiak

Denboraldia 2025-2026
18
Ira
2025
>BOS XVI. Musikagileak zirkuitua

BOS XVI. Musikagileak zirkuitua

Lekua: Campos Antzokia

El Teatro Campos Elíseos acoge el concierto inaugural del XVI Circuito de Música Contemporánea MUSIKAGILEAK a cargo de BILBAO ORKESTRA SINFONIKOA. Bajo la batuta del prestigioso director de orquesta, Josep Planells, el concierto mostrará la riqueza de la música vasca de nueva creación.

PROGRAMA:

Iñaki Carcavilla
Ixargin
Sofía Martinez
Azul Oscuro*
Javier Jacinto
Ipar Haizea*
Leonel Aldino
Reversos, Tres lienzos de San Telmo
Gabriel Erkoreka
Famara

*Estreno absoluto

Director: Alphonse Cemin

Más información

Gehiago ikusi
Denboraldia 2025-2026
25 - 26
Ira
2025
>Bere Maiestate pianoa

Bere Maiestate pianoa

Lekua: Euskalduna Jauregia Bilbao

Azken 200 urteetako musikari buruzko hit edo pieza arrakastatsuenen zerrendarik balego, ezbairik gabe, Txaikovskiren piano-kontzertua, erromantizismo ikaragarria eta melodia indartsuak darabiltzala, lehen postuetan legoke. Martín Garcíaren birtuosismoaren neurrira egindako lana da. Irekiera-programa honen jite arranditsua beste bi lanekin osatzen da: Saint Saëns musikagilearen 3. sinfonia (‘Sinfonia organoarekin’) eta itsasoen handitasunean etorria daukan Sigfúsdóttir islandiarraren Oceans sinfonia bikaina.

Elena Schwarz, zuzendaria
Martín García García, pianoa


I

MARIA HULD MARKAN SIGFÚSDÓTTIR (1980)

Ozeanoak*

PIOTR ILYICH TCHAIKOVSKY (1840 – 1893)

1. kontzertua piano eta orkestrarako si bemol minorrean Op. 23

I. Allegro non troppo e molto maestoso
II. Andantino semplice – Prestissimo – Andantino semplice
III. Allegro con fuoco

Martín García García, pianoa

II

CAMILLE SAINT-SAËNS (1841 – 1904)

3. sinfonia do minorrean Op. 78 “Organoa”

1. Atala / Parte I: Adagio – Allegro moderato
1. Atala: Poco Adagio
2. Atala: Allegro moderato – Presto
2. Atala: Maestoso – Allegro

*Lehen aldiz BOSen eskutik
Iraup. 110’ (g.g.b.)

Informazioa eta sarrerak
Denboraldia 2025-2026
02 - 03
Urr
2025
>Itsasoa, ekarriaren iturri

Itsasoa, ekarriaren iturri

Lekua: Euskalduna Jauregia Bilbao

Ez dugu itsasoaren oroipena alde batera utziko, programa honetan, hari nagusitzat hartuta: ildo hori agerikoa da La mer lanean, Debussyren poema sinfonikorik ospetsuenean, eta iradokitzen da Javier Quislant bilbotarraren Unda maris lanean, Virgilio poetaren Eneida epopeiarekin batera. Lan horri esker, Reina Sofía Sari ospetsua irabazi zuen Quislantek 2023an. Neurrigabetasunaren sentsazio hori, etengabeko mugimenduan dagoen estatikoaren handitasuna, Sibeliusen musikan ere antzematen da joan den denboraldian txalotuenetakoa izan zen Sergei Dogadin biolin jotzailearen eskutik, denboraldi honetan ere artista gonbidatua baita.

Swann Van Rechem, zuzendaria
Sergei Dogadin, biolina


I

JEAN SIBELIUS (1865 – 1957)

Kontzertua biolin eta orkestrarako re minorrean Op.47

I. Allegro moderato
II. Adagio di molto
III. Allegro, ma non tanto

Sergei Dogadin, biolina

II

JAVIER QUISLANT (1984)

Unda maris*

CLAUDE DEBUSSY (1862 – 1918)

La mer, Tres bocetos sinfónicos para orquesta

I. De l’aube à midi sur la mer
II. Jeux des vagues
III. Dialogue du vent et de la mer

*Lehen aldiz BOSen eskutik
Iraup. 100’ (g.g.b.)

Informazioa eta sarrerak
Denboraldia 2025-2026
16 - 17
Urr
2025
>Alderrai dabilen kamaradaren amodioak

Alderrai dabilen kamaradaren amodioak

Lekua: Euskalduna Jauregia Bilbao

Txit harrigarria da hogei urteko Mahlerrek lehen lied aldian erdietsi zuen emozioen sakontasuna: Alderrai dabilen kamarada baten kantuak, Sasha Cookeren ahots bikainak abestuta entzuteari erabateko luxu deritzogu. Bidea eta maitasun galdua agerian, Rachmaninoffen bigarren sinfonia zirraragarria oso-osorik ere blaitzen duen erromantizismo berantiarrez jositako programa batean.

G. Mahler
Lieder eines fahrenden Gesellen
S. Rachmaninov
Sinfonía nº 2 en mi menor Op. 27

Sasha Cooke, mezzosopranoa
Ramón Tebar, zuzendaria

Informazioa eta sarrerak