Kontzertuak

Musika Música – VIENA BILBAO 2021


Euskalduna Jauregia.   19:00 h.

Sarrerak: Musika música 2021

FITXA

MIREN URBIETA-VEGA soprano
AINHOA ZUBILLAGA mezzosoprano
MIKELDI ATXALANDABASO tenor
JOSÉ ANTONIO LÓPEZ barítono
SOCIEDAD CORAL DE BILBAO
BILBAO ORKESTRA SINFONIKOA (BOS)
GIANCARLO GUERRERO director

L. van Beethoven: Sinfonía no 9 en re menor opus 125 “Coral”

DATAK

  • 05 martxoa 2021       Euskalduna Jauregia      19:00 h.

Abonu salmenta, ekainaren 24tik aurrera.
Sarreren salmenta, irailaren 16tik aurrera.

Ezagutu hemen harpidedunak BOS izatea abantaila guztiak

MUSIKA-MÚSIKAK 20 URTE BETETZEN DITU

Jaialdiak musika uholde bat ekarri du Bilbora eta erreferente izatera iritsi da mundu guztiko musikazaleen artean. Aurtengo edizioa berezia izango da urtemuga bat delako, eta baita ere, ezinbestean, bizi dugun egoeragatik. Aurtengo bere ardatza izango da bi mende luzez paradigma musikala izan den hiri artistikoki oparo bat, neurri batean musikaren beraren alegoria izatera iritsi dena.

Viena, arraza eta hizkuntza ugariko inperio baten hiriburua, bidegurutze aberasgarri batean kokatuta zegoen. Kokaleku pribilegiatu horrek berekin zekarren orobat bidegurutze bat izatea ideia erlijioso, berezitasun nazional eta soinu-hizkuntza ugarirentzat. Ezaugarri horiek guztiek bat egin zuten mota guztietako entzulego baten apetekin, publiko bat asezina bezain orojalea eta musika genero guztietako nobedadeen gose zena. Eskaera hark Vienara bideratu zituen Europa osoko konpositore eta instrumentu-joleak, denen artean kokatu baitzuten hiria sorkuntza unibertsalaren abangoardian, turismo musikalaren jomuga erakargarri eta ospetsu bihurtuz.

Viena musikaren epizentro oparoa izan zen denbora guztian hiriak lanak izan zituen baita ere gatazkak gainditzen eta irtenbide bat aurkitzen politika, arte, pentsamendu eta bizikidetzaren labirintoari. Bizi dugun garai nahasi honetan, gure mundua sorkuntza artistikoak eta eredu kulturalak aldatzen dituen kinka larri batean dagoenean, gauza atsegina da murgilaldi bat egitea Vienan, hain ederki jakin baitzuen oihal liluragarri bat iruten partitura paregabez, aberats edo finez, espresionista edo arrazionalez, entretenigarri edo katarsi eragilez, haritzat hartuz mota guztietako estilo, dialekto eta genero musikalak.

Viena emankor hartan, oparotasunak, esperimentazioak eta sormenak bat egin zuten musikarekiko pasioarekin eta soinuzko esanahien bidez entzulearen ariman “eragiteko” asmoarekin, egungo garaiak argiz jantziko dituen katalogo anitz, orijinal eta harrigarri bat elikatuz. Goza ezazue “liluren hiria” omen zen Viena haren sonoritateaz. Afektu musikalen edizio asko ditugu oraindik aurrean.

Viena izan zen konpositore ospetsu askoren jaioterria edo adopzio-lekua. Eta baita ere azpijoko, zatiketa, jeloskeria, grina eta fribolitatezko zurrunbilo bat. Habsburgotarren filarmoniak, itxurak kosta ahala kosta landu nahiak eta arte nahiz pentsamenduaren sortzaileekiko jazarpen endemikoak markatu zuten Vienari ospea eman zioten konpositoreen ibilbidea. Hiri inperial hura harro zegoen, bere familia agintaria baitzen Europako melomanoena, familia aristokratikoen eredua, eta XVIII. mendean katalogo kolosal eta errepikaezin baten bultzatzailea bere babesletzaren bitartez.

Hala, Haydn Esterhazy printzearen babespean hazi zen musikalki, printzearen musikari-kapera ospetsua zelarik Europa osoan. Hitza zen bere etxeko opera gaualdiak hobeak zirela jauregi inperialekoak baino, iritzi horretakoa baitzen enperatriza bera ere.

Maria Teresarengan eta, geroago, haren seme Jose enperadorearengan piztu zuen interesak bultzatuta, Mozart Vienan kokatzera deliberatu zen, baina bere arrakasta laster histu zen, hiri apetatsu eta ahanzkor hartan gailendutako beste moda batzuek itzalarazia.

Vienan bizi zen aristokrata multzo batek babesa eman zion Beethoveni, eta mezenas eskuzabalak gertatu zitzaizkion Waldstein, Razumovsky, Lichnowsky, Lobkowitz eta Rodolfo artxidukea bera ere. Horiek osatzen zuten Beethovenen jarraitzaileen multzoa -haren musika entzuten zutenak erdi harriturik eta erdi ezer ulertu gabe- eta Beethovenek sarri mespretxatzen zituen.

Erromantizismoaren egunsentian, burgesia ilustratua eta profesional liberalak boterea lortzen ari zirenean, Schuberten musak —schubertiadetan inbokatuak— liluraturik atxikitzen zuen publiko bat, konpositorea gurtzen zuena. Halere, publiko horrek ez zituen estali Shuberten eguneroko beharrizanak eta ez zion eskaini abarorik.

XIX. mendean Vienak bere intrigekin jarraitu zuen, zeukanaz eta bere ustez zeukanaz harro, eta Vienako gizartea, berriz, ametsezko itxura bat erakusten ari zen beti eta ohorezko tituluak -akademikoak zein nobleziakoak- handiesten, balio objektibo gutxikoak izanagatik. Klase ertainak bazeukan nolabaiteko kultura musikala, harentzat eguneroko bizitzako plazerak lotuta zeuden mota eta estilo guztietako musika ikuskizunekin, eta horregatik, bai Straussen musika arinak, bai Brahms edo Bruckner-en sakontasunak eta tradizioarekiko errespetuak hiri musikazale amorratu haren paisaia musikala betetzen jarraitzen zuten. Alta, konpositore ospetsu horiek ere -batez ere Brucknerrek- vienarren erdeinua jasan behar izan zuten, noiz eta ez baitziren gauza asetzeko vienarren hanpuruskeria itxuragabea eta etengabeko fribolitatea.

Kontraesana handituz joan zen, eta joera horren hauspoa izan zen eguneroko luxu eta neurrigabekeriazko amets bat bizitzeko modu irrazional bat, zeinaren bultzadaz gizartea porrotaren ertzera ari baitzen hurbiltzen: Habsburgotarren erregetzako eta inperioko koroa Lehen Mundu Gerrako amildegira gerturatzen ari zen, eta denbora berean Vienan azken ostikoak ematen ari ziren indar biren arteko tentsioak: fintasun eta orekaz beteriko edertasun baten azken aztarnak, eta espresionismoaren eta berrikuntza-gosearen indar kontrolaezinak. Testuinguru horretan, non paradisuaren eta kalbarioaren arteko mugak gero eta lausoagoak ziren, Mahlerren eta Schönbergen partiturak elkarren garaikide suertatu ziren, denen gainetik sumatzen zelarik mende berriko Europa hartan olio orban bat bezala zabaltzen ari zen antisemitismoaren itzala.

–Eta paradoxa gorabehera –edo beharbada bere kausaz–, ausardiaz, esperimentazioz eta dikotomiaz betetako azken loraldi batek dirdirarazi zuen aldi hura, hain emankorra, originala eta sortzailea musika arloan nola beste adierazpen artistiko eta pentsamendukoetan. Ausardia musikalezko azken aparraldi horretan kokatzen dira Webern eta Berg-en izenak.

JOSEP HAYDN | Rohrau 1732 – Viena 1809
“Mundutik baztertua nagoenez, originala izatea behartu zait “

W.A. MOZART | Salzburgo 1756 – Viena 1791
“Lanean jarraitzen dut, konposatzeak gutxiago nekatzen nauelako atseden hartzeak baino”.

L. VAN BEETHOVEN | Bonn 1770 – Viena 1827
“Erraza da aristokraziarekin bizitzea, zirrara eragiten dion zerbait baduzu”.

FRANZ SCHUBERT | Viena 1797 -Viena 1828
“Gauza on batean inspiratzen zarenean, musika jarioan jaiotzen da, melodiak turrustan heltzen dira”.

ANTON BRUCKNER | Ansfelden 1824 – Viena 1896
“Jainko onari eskaintzen diot nire musika”.

JOHANN STRAUSS | Viena 1825 -Viena 1899
“Batere talenturik badut, Viena nire jaioterri maiteari zor diot hura garatu izana“.

JOHANNES BRAHMS | Hamburgo 1833 – Viena 1897
“Beethoven da pauso-hotsez nire atzean entzuten dudan erraldoi hori”.

GUSTAV MAHLER | Kaliště (Bohemia) 1860 – Viena 1911
“Etorriko da nire garaia“.

RICHARD STRAUSS | Munich 1864 – Garmisch (Baviera) 1949
“Hamabi urteko basakeria, jakineza eta kultur suntsipenezko erregealdiak amaiera eman zion Alemanian bi mila urteko bilakaera kulturalari”

ARNOLD SCHÖNBERG | Viena 1883 – Los Ángeles 1951
“Pena da musika modernoko kontzertuak Vienan gertaera politiko bihurtu izana”.

ANTON WEBERN | Viena 1883 – Mittersill (Salzburgo) 1945
“Behin hasita, gaiak esan beharreko guztia adierazten du. Gauza berri batek jarraitu behar dio”.

ALBAN BERG | Viena 1885 -Viena 1935
“Gure musika honetan ez dago konpasik belarriaren kontrol zorrotzena jasan ez duenik”.

Ilustrazioak: Elena Odriozola
Testuak: Mercedes Albaina

Info covid

Gertakarien egutegia

Al
As
Az
Og
Or
La
Ig

Erlazionatutako ekitaldiak

Denboraldia 2024-2025
30 - 31
Urt
2025
>Mundu Berriaren sinfonia

Mundu Berriaren sinfonia

Lekua: Euskalduna Jauregia

Dvoráken Bederatzigarrena kulturen arteko elkarreraginarekin lotzen dugu. Konpositore txekiar ospetsua, New Yorkera deitu zutena amerikar musikaren obra handia idazteko eta, bitxia izan arren, alderantzizko bidea egin zuen zuzendari amerikar batek, Erik Nielsenek, itzuliko duena. Musika honek Amerikako edo Bohemiako gehiago edukitzea gorabehera, onartu behar da Dvorákek melodiak egiteko erraztasun izugarria zuela. Gure piccolo-bakarlariak, Néstor Sutilek, Liebermannen kontzertu interesgarria eskainiko digu, eta euskal mitologia Guridiren Plenilunioaren eskutik azalduko da.

Erik Nielsen, zuzendaria
Nestor Sutil, piccolo


I

JESÚS GURIDI (1886 – 1961)

Amaya, Ilbetea [I. ekitaldia, IV. eszena]

Amaya, Ezpatadantza [II. ekitaldia, IV. eszena]

LOWELL LIEBERMANN (1961)

Kontzertua piccolo eta orkestrarako Op. 50*

I. Andante comodo – Allegro
II. Adagio
III. Presto

Nestor Sutil, piccolo

II

ANTONIN DVORAK (1860 – 1911)

9. sinfonia mi minorrean Op. 95 “Mundu Berriarena”

I. Adagio
II. Largo
III. Scherzo. Molto vivace
IV. Allegro con fuoco

*Lehen aldiz BOSen eskutik
Iraup. 110’ (g.g.b.)

Informazioa eta sarrerak
Denboraldia 2024-2025
03
Ots
2025
>Ganbera 5

Ganbera 5

Lekua: Euskalduna Jauregia

D. Shostakovich: 8. hari-kuartetoa do minorrean
BOSen hari-laukotea

C. Cangelosy: Theatric nº 10
S. Reich: Music for piece of Wood
P.I. Tchaikovsky/D. Steinquest: Intxaur-hauskailua
BOS-EO perkusio-ensemblea

Informazioa eta sarrerak
Denboraldia 2024-2025
06 - 07
Ots
2025
>Bomsori eta Brahmsen Hirugarrena

Bomsori eta Brahmsen Hirugarrena

Lekua: Euskalduna Jauregia

Gero eta ospe handiagoa lortzen ari diren bi emakumeren debuta izango dugu gure denboraldian. Bomsori ikusgarriak Korngold-en kontzertu adierazkor eta oso zinematografikoari egin beharko dio aurre, eta, ordea, Kristiina Poska estoniarrak, errepertorioko obra handi bati ekingo dio, Brahmsen Hirugarrenari, sendotasun estrukturalaren eta inspirazio melodikoaren arteko oreka ezin hobea, eta, bestetik, bere herrikidea den Elis Hallik-en Aegis (oihartzun mitologikoak berriro ere) eskainiko digu.

Kristiina Poska, zuzendaria
Bomsori, biolina


I

ELIS HALLIK (1986)

Aegis*

ERICH W. KORNGOLD (1897 – 1957)

Kontzertua biolin eta orkestrarako Re Maiorrean Op. 35

I. Moderato nobile
II. Romance: Andante
Finale: Allegro assai vivace

Bomsori, biolina

II

JOHANNES BRAHMS (1833 – 1897)

3. sinfonia Fa Maiorrean Op. 90

I. Allegro con brio
II. Andante
III. Poco allegretto
IV. Allegro

*Lehen aldiz BOSen eskutik
Iraup. 100’ (g.g.b.)

Informazioa eta sarrerak
Denboraldia 2024-2025
13 - 14
Ots
2025
>Ofeliaren kontaketa

Ofeliaren kontaketa

Lekua: Euskalduna Jauregia

Paul Griffiths idazleak Shakespearek Ofeliari Hamleten emandako 483 hitzak hartu zituen, eta Let me tell you eleberrian bere zoritxarra kontatzeko ahots berri bat emateko erabili zituen. Hori erreferentziatzat hartuta Hans Abrahamsen-ek musika beldurgarria konposatu zuen, ahotsari muturreko birtuosismoa eskatzen diona: Lauren Snouffer-entzat erronka itzela. Mahlerrek bere laugarren sinfonia ixteko egin zuen lied-a ere eskainiko du abeslari amerikarrak, Ofeliaren zoritxarrerako baltsamo gisa funtzionatzen duen musika.

Elena Schwarz, zuzendaria
Lauren Snouffer, sopranoa


I

HANS ABRAHAMSEN (1952)

Let me tell you *

Parte 1

1. Let me tell you how it was
2. O but memory is not one but many
3. There was a time, I remember

Parte 2

4. Let me tell you how it is
5. Now I do not mind

Parte 3

6. I know you are there
7. I will go out now

Lauren Snouffer, sopranoa

II

GUSTAV MAHLER (1860 – 1911)

4. sinfonia Sol Maiorrean

I. Allegro con brio
II. Andante
III. Poco allegretto
IV. Allegro

Lauren Snouffer, sopranoa

*Lehen aldiz BOSen eskutik
Iraup. 110’ (g.g.b.)

Informazioa eta sarrerak