Kontzertuak
BOS 09
Inauteria. Zapata eta Orkestrarako Kontzertua
Rossini, Strauss, Verdi, Padilla, Tchaikovsky, Schumann, Brahms eta Beethoven-en lanak.
Zuzendaria, kantaria, showmana, eta behar dena: Zapata
Eszenaratzea: Paco Mir
Gidoia: Zapata, Paco Mir
Musika moldaketak: Juan Francisco Padilla
Iraup.: 75’ (g.g.b)
DATAK
- 11 otsaila 2021 Euskalduna Jauregia 12:00 h. Sarrerak Erosi
- 11 otsaila 2021 Euskalduna Jauregia 19:30 h. Sarrerak Erosi
- 12 otsaila 2021 Euskalduna Jauregia 17:00 h. Sarrerak Erosi
- 12 otsaila 2021 Euskalduna Jauregia 19:30 h. Sarrerak Erosi
Abonu salmenta, uztailaren 8tik aurrera.
Sarreren salmenta, irailaren 15tik aurrera.
Ezagutu hemen harpidedunak BOS izatea abantaila guztiak
Kontzertu hau nire bizitzako erreferente artistiko absolutuetako batean oinarritzen da; hona hemen: Danny Kaye, jatorri poloniarreko aktore, musikari eta showman estatubatuarra.
Kaye historiako artista polifazetiko eta osoenetako bat izan da. Batez ere Hollywoodeko aktore komiko bezala ezaguna izan da joan den mendeko 40, 50 eta 60ko hamarkadetan. “Gorteko bufoia”, “Andersen bikaina” edo “Walter Mittyren bizitza sekretua” bezalako filmek mundu mailako ospea eman zioten. Baina “Showntziertu” hau New Yorkeko jenioaren alderdi ezezagunenetako batean inspiratzen da: musika klasikoarekin duen harremanean, alegia. Kaye musikari bikaina zen. Hain zen bikaina, ezin, orkestra-zuzendaria izan gabe, horietako batzuen buru jarri baitzen gehien maite zituen bi gauzak elkartzeko: umorea eta musika.
Ikuskizun honetarako ideia 1981eko irailean Kayek Lincoln Centeretik New Yorkeko Filarmonikako agintariei zuzenean eskainitako kontzertuan sortu zen;
lan bikain horrengatik, Emmy sarietarako izendatua izan zen.
“ZAPATA ETA ORKESTRARAKO KONTZERTUA”, jai giroko “Showntziertu” dibertigarria eta ganberroa izango da. Bertan, musika klasikoaren “klixe” batzuen parodia egingo dugu, Paco Mir-en umore-kode dotoreetan oinarrituta. Kontzertu horretan, gainera, ikusleek musika bikainaz gozatuko dute: Rossini, Beethoven, Verdi, Mozart, izango dira gaueko musikagileak, eta horien artean, ezusteko ugari.
Nori zuzenduta dago? Mundu guztiari. Ongi pasatuko dute klasikozaleek, orkestrako abonatuek, eta une askotan euren burua islatuta ikusiko dute emanaldia izango diren gag ugarietan. Lehen aldiz auditoriumera hurbiltzen diren neofitoek ere gozatu ahal izango dute, musika klasikoaz… hobeto esanda… musika onaz, umorearen bidez bideratutako musikaz, alegia.
Umore + musika klasikoa formula kalitate gutxiko formazioekin erlazionatzen duten pertsona askoren irudimenean lotura bat dago, eta fusio hori auditorio serioen bazterreko gauzatzat eta desegokitzat jotzen dute. Eta guztiz kontrakoa da. Umorea oso serioa da. Hain serioa, ezen Berliner
Philharmoniker, New York Philharmonic, Israel Philharmonic edo London Philharmonic bezalako taldeek mota honetako ikuskizunak egin baitituzte.
Nire hitza da kontzertuak irauten duen bitartean ez dagoela segundo bakar bat ere GDKezagunarentzat (garuneko deskonexio kolektiboa).
José Manuel Zapata
Zuzendaria
Biografiak beti idazten dira hirugarren pertsonan, baina gehienetan norberak idazten ditu. Nire ibilbide hau lehen pertsonan idatzita dago.
Granadan jaio nintzen, 1973ko uztailaren 31n, duela mende bat, eta bataioa izan arte ere negar egin nuen etengabe… Halaxe dio amak. Haurtzarotik musika izan dut lagun. Julio Iglesias eta Los Panchos, nire gurasoen disko-jogailu zahar batean jotzen zutenak, nire lehen oroitzapenak dira. Rumba Tres, Iva
Zanicchi, Carlos Gardel eta beste asko ere bai, ni bihurtu nindutenak nire bizitzako urte askotan izan naizen erromantiko itogarria.
Musika klasikoarekin dudan harremana oso berandu eta kasualitatez iritsi zen. 18 urterekin, institutuko lagun batek esan zidalako, agian, haren abesbatzan hartuko nindutela. Probatzera joan nintzen… eta Haendelen Alleluia abesten ari ziren.“ Aurreneko entzuketan” sortutako maitasuna izan zen… ni hipnotizatzen ari ziren ahots eta harmonia haiek harritzen ninduten.
Tematia naizenez, kantua ikasteari ekin nion. Gurasoak konbentzitu nituen, ordura arte Perales kantatzen baino ez zidaten entzun eta. (Zelako shock-a!)
Madrilera joan nintzen, Toñi Rosado ezagutu nuen, Madrilgo Kantu Eskolan sartzeko prestatu ninduen maistra, eta garai hau ez dut gogoratu ere egin nahi.
Alda dezagun gaia.
Granadara itzuli nintzen galtzaile, baina berehala ezagutu nuen lankide handi bat, nire maisutzat jotzen dudana. Valentziako abesbatzan sartu, han kokatu nintzen eta garrantzitsuena nire bizitzarekin eta musikarekin zoriontsu izaten hasi nintzen. Handik gutxira bakarlari gisa abesten hasi nintzen eta 2002an Alberto Zedda nire bizitza aldatuko zuen pertsona ezagutu nuen, eta horrek Gioacchino Rossini, bizitzako bigarren garrantzitsuena, aurkeztu zidan. Une horretatik aurrera, nazioarteko lasterketa “rossiniar” bat hasi zen, nire amets profesional ia guztiak betetzera eraman ninduena. Valentziako Erkidegoan “boloak” kantatzetik, 4 urte eskasetan New Yorkeko Metropolitan Opera Housen debutatzera iritsi nintzen.
Bidean, Madrilgo Errege Antzokia, Bartzelonako Liceo Antzokia, Berlineko Deutsche Oper, Dresdeneko Semper Oper, Reggio Di Parma, Palermoko Massimo, Rossini Opera Festival, Parisko Teâtre Chatelet eta Champs Elysees, Teather An der Wien eta beste antzoki zoragarri asko ezagutu nituen.
Munduko abeslari onenekin (Flórez, Arteta, Garança, Antonacci, Fleming, Bronwlee, Podles, Blake, Di Donato, etab.) eta orkestra zuzendari apartekin (Zedda, Lopez-Cobos, Spinosi, Rousset, Pons, Frizza, Allemandi, Scimone…) abesteko ohorea izan dut.
Eta honen guztiaren artean, nire seme-alaben gisakoak diren hainbat opera eta bi disko grabatu ditut: “Tango Mano a mano” eta “Operazza”.
Honakoak idatzi eta zuzendu ditut: Óperame, Los Divinos, El hombre que se nombre Amadeus eta Barrockeros. Orain ere, Juan Ramon Lucas zintzoak tarte bat eman dit astero irratian. Hau da, GELDITU BARIK ibili naiz!
Urte hauetan guztietan, neure arimaren zatitxoak utzi ditut antzoki eta lagun horietako bakoitzarengan.
Beste urte askotan egiten jarraitzea espero dut.
Etorkizuna?… Lizeoa, Errege Antzokia, Zartzuela Antzokia, Zapata eta Orkestrarako Kontzertua, From Bach to Radiohead…
Antzoki asko, abenturak, eta bizitza-helburu bat: maite dudan musikarekiko maitasuna kutsatzea, ezagutzen ez duen mundu zabal horri…
Gertakarien egutegia
Erlazionatutako ekitaldiak
Badator erromantizismoa
Lekua: Euskalduna Jauregia Bilbao
XIX. mendeko errepertorio ugariari begiratzen dion egitarau biribila. Erromantizismoaren iraultza ulertzeko funtsezko bi obra eskainiko dira. Schubertek maisutasunez arakatu zuen formatu handia bere azken sinfonian, obra horrek, agidanez, Bruckner musikagilearen goitasuna iragarri zuela; Beethoven, berriz, emoziozko zirimoletan barruratu zen do minorreko kontzertu biribilean. María Canals piano-lehiaketaren irabazleak joko du pieza.
Iván López-Reynoso, zuzendaria
Xiaolu Zang, pianoa
I
LUDWIG VAN BEETHOVEN (1770 – 1827)
3. kontzertua piano eta orkestrarako do minorrean Op. 37
I. Allegro con brio
II. Largo
III. Rondo: Allegro
Xiaolu Zang, pianoa
II
FRANZ SCHUBERT (1797 – 1828)
9. sinfonia Do Maiorrean D. 944 “Handia”
I. Andante – Allegro ma non troppo. Piú moto
II. Andante con moto
III. Scherzo: Allegro vivace – Trio
IV. Allegro vivace
Iraup. 110’ (g.g.b.)
Ganbera 3
Lekua: Euskalduna Bilbao · 0B Aretoa
G. Connesson
Techno Parade
Trío de flauta, clarinete y piano BOS
I. Stravinsky
Octet
Octeto de viento BOS
J. N. Hummel
Septeto en Do Mayor Op. 114 “Septeto Militar”
Septeto de viento, cuerda y piano BOS
Eraztunen Jauna: Erregearen Itzulera
Lekua: Euskalduna Jauregia Bilbao
Erregearen Itzulera, hau da, hirugarren atala interpretaturik, musikaren eta zinemaren arteko ezkontzaren gailurretako bati eskainitako zikloa amaituko dugu. Filmak 11 Oscar sari eskuratu zituen, besteak beste, Howard Shore musikagilearen soinu-banda onenarena. Berriro ere, filma osorik emango da, BOSek jatorrizko partitura interpretatuko du eta Bilboko Koral Elkarteko
kideek abestuko dute.
Shih-Hung Young, zuzendaria
Eleanor Grant, sopranoa
Manex Ortiz, tiple
Bilboko Koral elkartea:
Euskeria Korua (Urko Sangroniz, zuzendaria)
Haurren korua (José Luis Ormazabal, zuzendaria)
SOINU-BANDA OSOA ZUZENEAN
Eraztunen Jauna: Erregearen Itzulera
Howard Shore oscardunak konposatutako soinu-banda,
filma eman bitartean orkestra sinfonikoak,
abesbatzek eta bakarlariek zuzenean interpretatuko dutena
Eraztunen Jauna: Erregearen Itzulera
Lehen ekitaldia (1:30)
Jatorriak eta hasierak
Bidaia Bidegurutzera
Itzulera Edorasera
Kaliza eskurik esku
Gollumen zitalkeria
Palantira
Undómielen graziaz
Dorre Zuriaren begiak
Urre eta zilarrezko koroa
Lastargien piztuera
Cirith Ungolgo eskailerak
Fideltasuna Denethorri
Sam eta Frodoren abiatzea
Faramirren sakrifizioa
Tropak Dunharrowen
Andúril, Mendebaldeko Garra
Hilen bideak
INTERLUDIOA (20’)
Bigarren ekitaldia (1:50)
Gondorren setioa
Masmaren zuloa
Grond, Infernuko Mailua
Masma Handia
Seneskalen hilobia
Pelennorko Zelaietako borroka
“Herrialde berde urruna”
Rohango emakumezko ezkutaria
Thóedenen heriotza
Cirith Ungolgo Dorrea
Azken erabakia
Sauronen ahoa
Frodorentzat
Patuaren Mendia
Patuaren Arrakala
Arranoak
Elkartea bat eginda
Bidaia Portu Grisetara
Eraztunaren egunak
Ganbera 4
Lekua: Euskalduna Bilbao · 0B Aretoa
200 Arriaga
J. C. Arriaga
Obertura Op. 1
Noneto de viento y cuerda BOS
J. C. Arriaga
Cuarteto nº 2 en La Mayor
Cuarteto de cuerda BOS
L. van Beethoven
Septeto en Mi bemol Mayor Op. 20
Septeto de viento y cuerda BOS
